Oorlogsgraven

De Oorlogsgravenstichting verzorgt het onderhoud van zo’n 50.000 graven van Nederlandse oorlogsslachtoffers. Deze graven liggen in meer dan 50 landen, verspreid over vijf continenten. Meestal bevinden deze graven zich op speciale erevelden, maar soms ook op gewone begraafplaatsen in steden en dorpen. Veel oorlogsslachtoffers hebben echter geen aanwijsbaar graf. De namen van deze 125.000 mensen staan in 42 gedenkboeken die bewaard worden op het Nationaal Ereveld Loenen.

Oorlogsslachtoffers zijn niet alleen militairen, maar ook burgers: mannen, vrouwen en kinderen die hun leven verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog, of tijdens gewelddadige conflicten daarna - zoals in voormalig Nederlands-Indië . Het zijn ook Nederlandse militairen die tijdens vredesmissies zijn omgekomen.

In Nederland onderhoudt de Oorlogsgravenstichting naast de graven op Nationaal Ereveld Loenen (3898 graven) en Militair Ereveld Grebbeberg (852) 12.060 verspreid in Nederland liggende oorlogsgraven. Het gaat hier om 2151 Nederlandse, 7944 Gemenebest en 1965 andere geallieerde graven.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op