Willem Cornelis van den Berg

1902-1943

0

Oorlogsslachtoffer

Is 41 jaar geworden

Geboren op 01-03-1902 in Den Haag 

Overleden op 29-11-1943 in Nabij Kangean-eil. a/b Suez Maru 



Militair onderdeel

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

bericht van overlijden uit vertaalde (kamp)registratie

Deze informatie is afkomstig van de volgende pagina: http://www.mansell.com/pow_resources/camplists/DEATH_RECORDS_RG407Bx173Fldr2.pdf

Geplaatst door Marcel Ravenhorst op 26 augustus 2020

Db4334811d6f698e474eed58b0615580 v1

mobilisatie oorlogskruis

Het mobilisatie oorlogskruis dat aan Willem Cornelis van den Berg toegekend werd.
Bron: jacques Z. Brijl

Geplaatst door mike van venrooij op 31 maart 2017

E926374343dec6a670cfd3d08636ae07 v1

Biografie Willem Cornelis van den Berg

BIOGRAFIE WILLEM CORNELIS VAN DEN BERG 1. Algemene gegevens - naam en voornamen : VAN DEN BERG, WILLEM CORNELIS - status/ rang : beroeps; A.O.O. Inf. KNIL - onderdeel : Depôt Barisan, Madoera, Oost-Java - algemeen stamboeknr. : 82129 - plaats en... Lees meer

BIOGRAFIE WILLEM CORNELIS VAN DEN BERG
1. Algemene gegevens
- naam en voornamen : VAN DEN BERG, WILLEM CORNELIS
- status/ rang : beroeps; A.O.O. Inf. KNIL
- onderdeel : Depôt Barisan, Madoera, Oost-Java
- algemeen stamboeknr. : 82129
- plaats en datum geb. : ’s-Gravenhage, 1 maart 1902
- overleden : op 29 nov 1943 in de omgeving van het
eiland Kangeon, ten NO van Bali; slachtoffer v.d.
ondergang van het “Hell”-schip, ss “Suez Maru”
2.Korte Historie
WILLEM CORNELIS VAN DEN BERG, werd op 1 mrt 1902 te ’s-Gravenhage geboren.
Zijn ouders waren Jacobus Elbertus van den Berg en Lambetha van Dam.
Na het beëindigen van zijn studies, verbond hij zich op 7 juli 1927 voor 7 jaar bij de Koloniale troepen.
Op 18 dec 1921 werd hij bevorderd tot Korporaal bij de Infanterie.
Vervolgens scheepte hij zich op 9 mrt. 1922 te Amsterdam in a/b van het ss “J.P.Coen” voor zijn eerste reis naar Indië, ook wel “de “Gordel van Smaragd” genoemd.
Op 2 nov. 1926 trad Willem te Padang (W.Sumatra) in het huwelijk met Ottilie Cornelia de Windt
Het gelukkige echtpaar kreeg 2 kinderen, t.w.:
- Richardine Ottilie Lambertha, geb. 20 nov. 1927;
- Willem Jacobus, geb. 9 apr. 1930.



In april 1926 en in aug. 1936 ( nu met zijn gezin) ging Willem met
6 maanden verlof naar Nederland
In 1922 werd Willem bevorderd tot Sergeant en vervolgens in 1932
tot Sergeant- Majoor en tenslotte op 1 mrt. 1941 tot A.O.O. Instr.
bij het Wapen der Infanterie van het KNIL.
Bij het uitbreken van de oorlog met Japan in 1941 was A.O.O.
Willem Cornelis van den BERG Instructeur bij het Depôt van de
Barisan/ Madoera.

Na de capitulatie van ons Koloniale Leger in maart 1942 werd Willem door het Japanse Leger in verschillende kampen op Java geïnterneerd.
Tenslotte werd hij met andere krijgsgevangenen(kgvn.) begin 1943 overgebracht naar de voormalige KNIL. kazerne van het X
de Bat. Inf. te Batavia/Jakarta;
deze kazerne werd toen door het Japanse Leger als “doorgangskamp” gebruikt om de kgvn. via de havenstad Tandjong Priok, met vrachtschepen op transport te stellen naar o.a. Singapore, Birma, Siam , Japan en andere Indonesische eilanden.


3. HET DRAMA ROND DE ONDERGANG VAN HET JAPANSE “HELL” -
SCHIP SS “ SUEZ MARU”

Op 12 apr. 1943 stonden 1000 kgvn. waaronder AOO. Instr. Inf. KNIL, Willem Cornelis van den BERG in het kamp aangetreden, te samen met 32 Offn en 968 OOn , Kpls. en Manschappen ,….met al hun hebben en houden.




Men had geen idee waarheen ze zouden worden getransporteerd, maar van geruchten hadden de kgvn. gehoord dat ze naar een plaats zouden worden
gezonden, waar zij heel hard moesten werken.

‘s Middags om 17.00 uur marcheerde de eerste groep van 500 Ned. kgvn. naar het station van Jakarta, 2 uur later gevolgd door de 2de groep van 500 kgvn. Alle kgvn. moesten instappen in treinwagons voor 30 mensen, maar nu
moesten er 50 man + hun uitrusting, in één wagon.
Het was een verschrikkelijke treinreis, dat tenslotte bleek Soerabaja als eindbestemming te hebben, alwaar men vervolgens na 24 uur aankwam.
De meeste ramen van de wagons waren gedurende de treinreis gesloten en men zat erin, als haringen in een ton, met heel weinig water en vrijwel zonder voedsel.

Opgejaagd door luid schreeuwende Koreaanse militaire bewakers, werden de kgvn. na aankomst in Soerabaja afgemarcheerd naar het voormalige “Jaarbeursterrein”, dat als interneringskamp was ingericht.

De situatie in het kamp was verschrikkelijk; naast ondervoeding leden vele kgvn. aan ernstige oogziekten en er waren vele gevallen bij van acute dysenterie.
Later bleek, dat een aantal kgvn. al tijdens de treinreis waren overleden.



Na 4 dagen verblijf in het Jaarbeurskamp vertrokken 3 groepen van ca. 2000 kgvn vanuit het Jaarbeurskamp per trein naar het station Goebeng bij het havenemplacement van Tandjong Perak.
In de haven lagen 6 Jap. schepen klaar, die zoals later bleek de kgvn. naar de Molukken en Flores zouden brengen.
Deze transporten zouden naderhand de beruchte naam krijgen van “Molukkentransporten” met de z.g. Japanse Hell -schepen, met bestemming de Molukken en het eiland Flores.

Op 18 apr. 1943 ’s middags vertrok Willem samen met 6300 kgvn a/b van 6 Jap. schepen vanuit Tandjong Perak; 4 daarvan gingen rechtreeks naar Ambon/de Molukken en 2 schepen gingen naar het eiland Flores. De Japanse Commandant van het gehele transport was de wrede en beruchte Luitenant- Kolonel Anami.
Willem werd via Ambon met zijn groep kgvn. naar Amahei op het eiland Ceram gebracht. Aankomst 30 apr. 1943 op “Juliana kamp”.

Op o.a. AMAHEI moesten de kgvn. onder erbarmelijke en onmenselijke omstandigheden gedwongen werken aan o.a. het aanleggen van vliegvelden.
Op 10 okt. 1943 was men op Amahei gereed met de aanleg van het vliegveld, waarna de kgvn. eind okt. werden overgebracht naar het Peleau kamp op Haroekoe. Dit kamp stond onder leiding van de beruchte sergeant-majoor Mori (Bambu Mori).
Door het grote aantal doden en ernstig zieke kgvn. op de Molukken, besloten de Japanners na enige tijd, om de kgvn. naar Java terug te brengen en te doen vervangen door nieuwe krachten.




Op 26 nov. 1943 ’s middags om 13.00 uur werd Willem samen met 540 Amerikaanse en Nederlandse kgvn. in de baai van Amboina ingescheept a/b van het Jap. Hell schip ss “Suez Maru”, in ruim
3 en 4; daarvan waren 126 Ned. kgvn. ernstig ziek, waarvan een aantal strecher- gevallen, 157 man waren van de oorspronkelijke Amahei- groep, waar ook Willem, deel van had uitgemaakt.

Het schip voerde noch de verplichte Rode Kruis- tekens noch de letters POW, om onder meer daarmede aan te geven, dat er kgvn. aan boord waren.

Zij, die tijdens de zeereis stierven werden in goeniezakken gestopt
en over boord gegooid.
Op weg naar Java werd het ss “Suez Maru”,omstreeks 08.00 uur in de morgen, nabij het eiland Kangean, gelegen Noordoosten van Bali, op 29 nov. 1943 door de Amerikaanse onderzeeboot, USS “Bonefish” getorpedeerd en tot zinken gebracht; 132 Ned. kgvn. verloren daarbij het leven;
zij, die op het moment daarna, nog in leven waren en in de zee
ronddreven - ca 200 kgvn. waaronder mogelijk ook Willem - werden in opdracht van de Japanse LKol. Anami, door de manschappen van de Jap. Lnt. Koisho, vanaf de Japanse mijnenveger M 12, alsnog met mitrailleur- en geweer- schoten gedood; dat vond plaats vanaf omstreeks om 02.00 uur ‘smiddag tot omstreeks 18.000 uur.






Slechts één Britse militair, KEN THOMAS ontsnapte aan de dood en
werd 24 uur later door de Aus. Corvette HMAS BAILLARD op zee
opgepikt en gered.
Willem en alle overige kgvn. vonden daar hun ZEEMANSGRAF.
Moge Gods Zegen op hun allen rusten.

naschrift:
LKol. Anami werd na WOII daarvoor door de Ned. Temporaire Krijgsraad ter dood veroordeeld; de doodstraf werd in Singapore naderhand ten uitvoering gebracht.

Sluiten
Bron: Jacques Brijl

Geplaatst door mike van venrooij op 31 maart 2017

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een bijdrage toe

Log in om een bijdrage toe te voegen
Menu