Jan Moerman

Overleden op 29-10-1940 in Mill en Sint Hubert

Laatste adres
Den Haag

Dodelijk ongeval tijdens ruiming vliegtuigbom

Op 29 oktober 1940 was de sergeant-majoor vuurwerker G.H. Dorren samen met de soldaten J. Moerman en H. de Haan afgereisd naar Sint Hubert waar circa drie weken daarvoor bij villa van Casteren aan de Lange Schoolstraat drie vliegtuigbommen waren neergekomen. Een van de bommen was gedetoneerd en een ander exemplaar was in stukken gebroken. De als ervaren ruimer bekend staande Dorren had de opdracht gekregen de derde bom, zijnde een Britse brisantbom van 250 lb., onschadelijk te maken. Echter bij de uitvoering van de ruimwerkzaamheden explodeerde de vliegtuigbom waarbij naast de soldaat J. Moerman, ook de sergeant-majoor vuurwerker G.H. Dorren en de soldaat H. de Haan om het leven komen.

Onderzoek na de explosie heeft uitgewezen dat het hier een brisantbom betrof met een lange vertragingsontsteker. In die tijd was nog niet bekend dat deze ontsteker was voorzien van een anti-demontage inrichting.

Bron: Stichting Geschiedkundige Verzameling EOD

Geplaatst door Antoon Meijers op 26 februari 2023