Petrus Nanlohy

Geboren op 05-04-1900 in Ambon

Overleden op 01-12-1944 in Omgeving Bodjonegoro

Vergeten Verzet - Vuurpijl-affaire - Petrus Nanlohy Verzetsstrijder

Petrus Nanlohy, Indonesier van Ambonese of Zuid-Molukse afkomst en werkzaam als handelaar, was één van de kopstukken van de Verzetsgroep Corsica in Soerabaja, ook wel aangeduid als “Ondergrondse Vereniging Corsica”Vast staat dat deze Verzetsgroep... Lees meer

De Verzetsgroep Corsica stak in de nacht van 21 Juli 1943 op verschillende plaatsen in Soerabaja Vuurpijlen af om militaire doelen in de haven te markeren zodat Amerikaanse bommenwerpers uit Australië gericht hun dodelijke lading konden afwerpen, vandaar de naam Vuurpijl-affaire. Geallieerde bommenwerpers voerden in de nacht van 9 op 10 november 1943 weer een bombardement uit op strategische doelen in Soerabaja.
Het verzetswerk werd bekroond door de succesvolle bijdrage aan een operatie die bekend staat onder de codenaam “Transom”. Op 17 mei 1944 zetten bijna 100 (honderd) vliegtuigen van het Britse vliegkampschip HMS Illistrious en Amerikaanse vliegkampschip USS Saratoga een gecombineerde aanval in op strategische doelen in Soerabaja : de olie-installaties in Wonokromo, ´machinefabriek Braat in Ngagel en de Marine installaties in de haven van Tandjoeng Perak. Tenminste één getuige meldde dat het Verzet met spiegeltjes lichtsignalen gaf om de geallieerde vliegtuigen te leiden naar hun doelen.
De daarop volgende nacht werden de doelen nogmaals bestookt door Amerikaanse zware bommenwerpers

Verdachten van de Vuurpijlaffaire werden gearresteerd, naar de Werfstraatgevangenis afgevoerd en daar maandenlang verhoord en gemarteld. Petrus Nanlohy en andere kopstukken van de Verzetsgroep Corsica zoals Johannes Dias en Albert Stephen Marinus Ingram, werden samen met de leider van het Soerabajaans ondergronds verzet Nanne Halie weggevoerd en waarschijnlijk allen op 1 december 1944 door de beruchte Japanse militaire politie Ken-Pei-Tai geëxecuteerd. Zij allen liggen in hetzelfde massagraf met t opschrift “Verzamelgraf Bodjonegoro”.

J.W.F Meeng Hoofd van het Bijkantoor Soerabaja van de Opsporingsdienst Overledenen O.D.O., onderdeel van het Departement van Justitie, publiceerde eind 1949 in verschillende kranten in Nederlands-Indië een namenlijst van illegale strijders van Soerabaja. Petrus Nanlohy werd in het artikel expliciet vermeld als “….kopstuk van de ondergrondse vereniging Corsica” . In zijn persoonsdossier in het Nationaal Archief staat aangegeven: “behorende tot de Vuurpijl-affaire”.

Deze illegale acties werden in Nederlands-Indië bekend als de "Vuurpijl-affaire". Desondanks raakte dit verhaal in Nederland in vergetelheid en wordt tot op heden nooit erkend als Verzetsdaad uitgevoerd door de “Ondergrondse Vereniging Corsica” in samenwerking met de Geallieerden tegen de Japanse bezetters.

Zijn weduwe O. Nanlohy-de Fretes heeft voor haar man Petrus Nanlohy,nooit erkenning gekregen als Verzetsstrijder.

De Zuid-Molukse gemeenschap betaalde een hoge tol voor haar Verzet in Soerabaja. Voor zover bekend bestonden de slachtoffers van de Verzetsgroep Corsica voor bijna 80 % uit Zuid-Molukkers.

Bron: Peter van den Broek research paper “Vuurpijl-affaire ” - Museum Sophiahof Den Haag 16/10/2022: talkshow ”Vergeten Verzet Vuurpijl-affaire” - Nederland-Indie onder Japanse bezetting o.l.v. Prof. Dr. I.J. Brugman (1960) p.330/430/441 - NIOD I.C. 00386/2938, I.C. 054604/5253 – National Archives London UK - Nieuwe Courant 20-11-1948 “O.D.O. een Sociaal Belang Detective werk in een vaag verleden – Indische Courant voor Nederland 01-12-1948 “O.D.O. onthult drama’s van een vaag verleden” - De Vrije Pers 22-09-1949: “De slachtoffers van de Vuurpijl-affaire” – Nieuwe Courant 22-09-1949 : “Schrijnende herinnering De Japanse bezetting kostte een vader acht zoons” - Nieuwe Courant 28-09-1945: “Rumoer om de O.D.O.” - De Vrije Pers ochtendbulletin 03-12-1949: “Oorlogsslachtoffers” – Nationaal Archief, persoonsdossier bij Oorlogsgravenstichting n° 108552A

Geplaatst door Peter van den Broek op 05 december 2022

informatie omtrent het overlijden

Uit het archief van het NIOD.

Geplaatst door Marcel Ravenhorst op 29 januari 2021

302243e2e7bfc728245713b5575fbef1 v1

Nederlands Ereveld Ancol

Vak/rij/nummer IV125:126
nanlohy.p.2005.jpg

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen