Antonius Siméon Marie van Schendel

Overleden op 09-08-1958 in Den Haag

Onderscheiding
BL.

A.S.M van Schendel (1894-1958)

A.S.M van Schendel (1894-1958) heeft tijdens de bezetting als lid van de Radiogroep Noord van de OD met geheime zenders een belangrijke bijdrage geleverd aan het verzet. Het lukt hem om radiocontact te krijgen met het Bureau Inlichtingen in Londen. In 1943 werd hij door verraad in Amsterdam gearresteerd. Hierna begon een lijdensweg van 23 maanden door Duitse gevangenissen. Na in het “Oranjehotel” opgesloten te zijn geweest werd hij overgebracht naar Haren en vervolgens naar Utrecht, Hier werd hij ter dood veroordeeld na een proces waarin hij alle schuld op zich nam om anderen te sparen. Na zijn doodvonnis verbleef hij nog in diverse concentratiekampen in Duitsland. Op 3 april 1945 werd hij door de Amerikanen bevrijd uit concentratiekamp Lüttringhausen. Ondanks zijn zwakke gezondheid heeft hij zich, na de oorlog, bezig gehouden met het mede oprichten van het ‘Voormalig Verzet Nederland”, het Oorlogsgraven comité en de Stichting “Oranjehotel” Op 63 jarige leeftijd is hij overleden in Den Haag en herbegraven op het ereveld Loenen.(vak E nr. 1001) Hij is onderscheiden met de Bronzen Leeuw , met de Medal of Freedom en is drager van het Mobilisatie-oorlogskruis. Zijn zoon F.A van Schendel(1922 -1997 drager van het Verzetsherdenkingskruis heeft zijn vader in de oorlog actief ondersteund met het verzetswerk en zijn asbus is met toestemming van de Oorlogsgravenstichting bijgezet in het graf van zijn vader.

Bron: L. de Jong Het Koninkrijk der Nederlanden, Mijn werkzaamheden als chef marconist van de OD opgedragen aan de chef staf Kolonel jhr. P.J. Six

Geplaatst door F.L.M van van Schendel op 09 augustus 2022

Antonius Siméon Marie Schendel staat ook op:

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer E1001
schendel.v.a.s.m.2005.jpg

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen