Johannes Hendrikus Antonius Thomas

1895-1944

Thomas

Geboren op 16-06-1895 in Schiedam

Overleden op 19-06-1944 in Londen, G.B.

Huwelijk met Georgette Adamine Sigling / Dochter van George Adam Sigling en Philippina Johanna Margretha Leoné . Familie stamboom Leoné

Johannes Hendricus Antonius Thomas Geboren op zondag 16-06-1895 te Schiedam . Vader en moeder van Johannes Hendricus Antonius Thomas waren Johannes Hendricus Antonius Thomas en Theresia Christina Antoinetta Sigling . Getrouwd 31 jaar oud op donderdag 17-03-1927 te Amsterdam met Georgette Adamine Sigling . Dochter van George Adam Sigling en Philippina Johanna Margretha Leoné . Geboren op donderdag 23-05-1889 in het huis staande in de Jacob van Campenstraat nummer 96 te Amsterdam , Overleden 09-1961 Rue Alexander Markelbach 89 te Brussel .

Kort nadat het nieuws van de inval in Nederland op 10 mei 1940 bekend werd, meldden de eerste vrijwilligers zich in Zuid-Afrika om in Nederland te vechten. Vermoedelijk gingen enkele mannen daarna richting Europa, om tegen de Duitsers te vechten. Tegen de tijd dat ze Zuid-Afrika verlieten, had Nederland al gecapituleerd. Deze mannen kwamen uiteindelijk in Groot-Brittannië terecht, waar ze onder diverse functies vervulden. Bij de oprichting van het Nederlandse Legioen sloten zich in de eerste periode in ieder geval ongeveer zeven man uit Zuid-Afrika aan.

In juli 1940 volgde een oproep in de Zuid-Afrikaanse pers, onder andere in het Hollands Weekblad voor Zuid-Afrika, aan alle mannelijke Nederlanders, geboren tussen 1904 en 1920, om zich te laten registreren bij het Nederlandse consulaat in Pretoria. Kort erop volgde een Koninklijk Besluit, waarin stond dat alle Nederlanders, geboren tussen 1904 en 1921 en woonachtig in Groot-Brittannië, Noord-Ierland en de Unie van Zuid-Afrika, zich verplicht moesten laten registeren. Naar aanleiding van deze oproep kwamen eind augustus 1940 540 Nederlandse rekruten aan bij het Nederlandse Legioen in Porthcawl, Groot-Brittannië. Dit waren veelal Nederlanders die vanuit Nederland waren gevlucht naar Groot-Brittannië en dienstplichtigen die in Groot-Brittannië woonachtig waren.

De regering in Londen was bang dat veel Nederlandse dienstplichtigen in Zuid-Afrika, maar ook elders, in dienst zouden gaan in het leger van het land waar ze verbleven. Daarop volgde het besluit dat elke Nederlander, die diende in een niet-Nederlandse krijgsmacht zonder dat hem hiervoor koninklijk verlof was verleend, het Nederlanderschap kwijt zou raken. Hij mocht wel dienen in een geallieerde krijgsmacht, maar moest vooraf toestemming vragen aan het consulaat.

Bron: Min. van Defensie

Johan meldde zich in juli 1942 bij het Nederlandse Consulaat in Pretoria en vertrok op 26 september 1942 naar Engeland. Hier werd hij in eerste instantie ingedeeld bij de Prinses Irene Brigade waar werd op 15 mei 1943 op het Burgerbureau bij het 2e Detachement in Londen geplaatst.

Johan overleed op 19 juni 1944 (andere documenten spreken van 23 juni 1944...) in het St. George Hospital in Westminster a.g.v. 'oorlogshandelingen'. Hieronder werd verstaan een bombardement of V1-inslag.

Na het overlijden van Johan Thomas op 19 juni 1944 in Londen, kwam Georgette in 1946 vanuit Jadotville (Belgisch Congo) terug naar Amsterdam. Ze woonde een tijdlang in bij haar zus en zwager op de Van Baerlestraat 46 hs 1 hoog. In 1949 verhuisde Georgette naar een adres in Brussel.

Op het terrein van de Nederlandse ambassade in Pretoria staat een monument met een plaquette, ter nagedachtenis aan gesneuvelde Nederlanders uit de Unie van Zuid-Afrika. Hierop staan, behalve twee in Engeland overleden mannen van de Irene Brigade J. Thomas en A. Pot, ook de namen van twee in de strijd gesneuvelde Irenemannen: A. Bonte en J. Grootendorst. Deze graven staan elders op deze site vermeld bij Erelijst gesneuvelden.

Bron: C. Hijzeler en forumleden van stamboomvragenforum

Johannes is overleden op maandag 19-06-1944 in het St. Georg Hospital in Westminster Londen a.g.v. Oorlogshandelingen . Johannes
was militair bij de Prinses Irene Brigade . Begraven op Nederlands Ereveld te Mill Hill Londen – Gedenksteen B Rij 2 Nr. 8 .

Bron: Bron: C. Hijzeler en forumleden van stamboomvragenforum

Geplaatst door Adriaan Leoné op 19 maart 2023