Charlie Verploegh

Geboren op 12-07-1913 in Den Haag

Overleden op 15-02-1945 in Het Kanaal a/b m.s. Liseta

Militair onderdeel

Over Machinist Charlie Verploegh.

Gevallen voor het Vaderland. Opdat wij niet vergeten... Onderdeel: Koopvaardij. Rang: 3e Machinist. Beroep: Zeeman. Adres: 1e Van den Boschstraat 87 te Den Haag (Bezuidenhout). Locatie van sneuvelen: Het Kanaal a/b van de m.s. Liseta. Wijze van... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland. Opdat wij niet vergeten...

Onderdeel: Koopvaardij.

Rang: 3e Machinist.

Beroep: Zeeman.

Adres: 1e Van den Boschstraat 87 te Den Haag (Bezuidenhout).

Locatie van sneuvelen: Het Kanaal a/b van de m.s. Liseta.

Wijze van sneuvelen: Charlie Verploegh is, tengevolge van een torpedoinslag, gesneuveld.

Locatie laatste rustplaats: Zeemansgraf.

Website-vermelding:

- Dodenboek Bezuidenhout.

Onderscheidingen:

Niet traceerbaar. Op zoek naar nabestaanden, gaarne contact.

Bron: Bureau Decoraties, Ministerie van Defensie.

De Liseta onder gezag van kapitein P. Buisman vertrok op 13 februari 1945 naar een ankerplaats bij Margate op de Theems in afwachting van een overtocht naar Antwerpen. Ze was geladen met benzine. Op 15 februari werd om 02.30 het anker binnen gehaald en ging ze volle kracht vooruit. Om 02.33 uur werd ze aan bakboord in de machinekamer getroffen door een torpedo. Al snel zonk het achterschip weg en werden een werksloep en een vlot te water gelaten. In de kleine sloep namen 25 man plaats en op het vlot 4 man. Gelukkig was de benzine niet in brand gevlogen en de zee was zeer rustig. Na enige uren kwam de Britse destroyer HMS Holderness en pikte de drenkelingen op uit de sloep en het reddingsvlot. Ook had ze nog twee man uit zee opgepikt.

De bemanning uit de machinekamer had een zware tol betaald, de 1ste, 2de, 3de, 4de en 5de machinist waren omgekomen evenals een stuurmansleerling en negen Chinese opvarenden. Later overleed een zwaargewonde kanonnier aan boord van de Holderness. Van de totaal 46 bemanningsleden waren er 16 omgekomen.

De torpedo was afgevuurd door de dwergonderzeeboot U-5332 (type Seehund). Later werd de Liseta gelicht en gerepareerd.

Liseta (C.S.M.) : 2.580 brt. L X B X D 92,96 X 15,34 X 4,62 mt. R.D.M.-triple-expansie 1.500 pk. 10,0 knp. Gebouwd bij Cantieri Triestino Monfalcone, Italie (185). Van 1927-1945 in dienst bij C.S.M. Van 1955-1957 in dienst Shell Tankers N.V. R’dam, in 1957 gesloopt te Hong Kong.

Van zeven Shell-tankers, die zijn beschadigd maar niet gezonken, heb ik dus gegevens kunnen vinden. Volgens berichten zijn er meer Shell-tankers geweest die oorlogsschade hebben opgelopen. Welke schepen dit zijn weet ik helaas niet. Gaarne hou ik me aanbevolen voor aanvullende en additionele informatie voor Shel-tankers in de periode van W.O. II

Bron: https://www.cnooks.nl/index.php?p=519

Bron: Open Archieven.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 01 augustus 2019

Zeemansgraf