Bernardus Antonius van der Voort

Bron: Hoogeveen 1940 - 1945 Historische Kring Hoogeveen 1999

Geplaatst door Cor Rijnvis op 25 mei 2021

9c2f6f0ce219b678668799a1d6c6721a v1

Over Jager Bernardus Antonius van der Voort.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 31 mei 2019

Bernardus Antonius van der Voort, geboren 30.06.1905, getrouwd met Cornelia Agatha Johanna van Holstein. Woonachtig Gever Deijnootstraat 36 Loosduinen.Vader: Jacobus van der Voort. Moeder: Maria Boeren. Volgens de gegevens van het Gemeente... Lees meer

Vader: Jacobus van der Voort. Moeder: Maria Boeren. Volgens de gegevens van het Gemeente Archief Den Haag kwam Bernard van der Voort uit een gezin van zeven kinderen. Hij was de oudste zoon. Bernard was van beroep bloemist en getrouwd met Cornelia Holstein. Tot op heden is onbekend of de familie kinderen had.

Op 10 mei 1940 overschreden in Noord-Nederland Duitse troepen van Generalmajor Kurt Feldt de grens om via de afsluitdijk de Vesting Holland vanuit het noorden te veroveren. Op drie plaatsen trokken Duitse divisies Nederland binnen. Tussen Nieuweschans en Kloosterhaar, bij Emmercompascuüm en bij Coevorden. De troepen die bij Emmercompascuüm binnenvielen moesten via Assen en Beilen naar het IJsselmeer oprukken.

Om 05.30 uur gaf Kolonel Veenbaas de opdracht alle troepen terug te trekken tot de Q-lijn. Tijdens de terugtocht op deze linie wisten de Nederlandse troepen nog 236 grotere en kleinere bruggen onklaar te maken in het te ontruimen gebied. Op dit moment bevindt Soldaat Bernard van der Voort zich bij de Oosterhesselerbrug, bij het 36ste Regiment Infanterie. Deze eenheid heeft opdracht de Oosterhesselerbrug bij Coevorden te verdedigen. De aanval op die ochtend wordt uitgevoerd door Duitse motorrijders, gevolgd door een eskadron ruiters, de Duitse troepen komen door de Valsteeg om bij de Oosterhesselerbrug in een urenlang vuurgevecht door dertig Nederlandse infanterie soldaten tegengehouden te worden. Bernhard van der Voort laat hierbij zijn leven.

De provincie Drenthe wordt binnen een dag onder de voet gelopen. Ondanks dat van een wezenlijke vertraging dus geen sprake was, kan gesteld worden dat de hier gelegerde soldaten op bepaalde plekken met beperkte middelen toch vaak een behoorlijk lange tijd een overmacht aan Duitse troepen wisten tegen te houden.

Op de hefbrugpijlers van de huidige Oosterhesselerbrug zijn de volgende gedenkplaten aangebracht:

De tekst op de rechterplaat luidt:'BIJ DE DUITSE INVAL OP 10 mei 1940 WERD DEZE BRUG VERDEDIGD DOOR EEN SECTIE VAN 36 R.I., WAARBIJ AAN NEDERLANDSE ZIJDE IS GESNEUVELD SOLDAAT B. VAN DER VOORT.'

Bronnen: Gemeente archief Den Haag

L.J. Broeksma “De gevechten op 10 mei 1940 in Drenthe”

H.D. Minderhout “Rond de Oosterhesselerbrug”

Loosduins Museum

Nederlandse Oorlogsgravenstichting

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 25 oktober 2014

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer A199
voort.b.a.vander.2007.jpg

Den Haag, bevrijdingsmonument

Den Haag

Den Haag, bevrijdingsmonument

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen