Menno Herbert Adriaen Lodders

Rang

M.H.A. Lodders

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 14 januari 2015

Menno's overlijden - een treurig ongeval

Menno was beroepsmilitair en luitenant bij 103 Verkbat (cavalerie) in Seedorf. Daarvoor had hij de KMA afgerond, maar voor zijn tijd als beroepsofficier had hij als dienstplichtige gediend, en de opleiding tot krijgsgevangenen ondervrager bij de SMID gevolgd. Daar had hij vloeiend Russisch leren spreken, en om die reden was hij uitgekozen om deel te nemen aan de European Community Task Force (ECTF), (‘Help de Russen de winter door’). Zijn taak was om de grootschalige voedseltransporten die arriveerden in de haven van Sint Petersburg, te begeleiden naar distributiecentra, en uiteindelijk naar de winkels.

Tijdens zijn periode op de KMA had hij Petra Schat leren kennen, later zijn vriendin. Zij diende bij de luchtmacht. Toen Menno was uitgezonden naar Sint Petersburg nodigde hij Petra uit voor een korte vakantie in Rusland, en onderdeel van de trip was een vlucht met een helikopter boven Sint Petersburg. Helaas crashte de helikopter in slechte weersomstandigheden in de Finse Golf, net buiten de haven. De reden van de crash is niet helemaal opgehelderd, maar het vermoeden is dat de piloot in het slechte weer het onderscheid niet meer kon maken tussen zee en lucht, en recht het ijzige water in is gevlogen. We zullen het nooit helemaal precies weten. Wat we wel weten is dat bij de crash alle inzittenden om het leven kwamen, waaronder Menno en Petra. Zij zijn - met de nodige moeite overigens - uiteindelij kgerepatrieerd en begraven in Amersfoort, op begraafplaats De Rusthof.

Bron: J.W.E. Lodders

Geplaatst door Hans Lodders op 04 mei 2019

Menno Herbert Adriaen Lodders ligt begraven op Begraafplaats Rusthof te Amersfoort. Bron: Graftombe.nl

Geplaatst door 1940 respectvol op 31 december 2014