Herbert Charles William Hawkins

1912-1940

0

Geallieerde Gemenebest militair

Is 27 jaar geworden

Geboren op 27-08-1912 in Willesden, UK 

Overleden op 10-05-1940 in Hoogvliet 


Militair onderdeel

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Geboorteakte H.C.W. Hawkins.

Bert Hawkins werd geboren op 27 augustus 1912 Willesden in het graafschap Middlesex. Hij was de zoon van Herbert Charles James Hawkins en Eliyabeth Rose Vooralsnog is verder over zijn levensloop weinig tot niets bekend.
Bron: Eigen onderzoek via www.gov.uk/government/publications/hmpo-privacy-information-notice

Geplaatst door Corin Gelderblom op 29 april 2019

Efabe88026b03014d0fa2da7688db8c6 v1

Archiefdocument Gemeente Spijkenisse.

Uit de documentatie die plaatsvond in 1983 blijkt dat korporaal Hawkins een broer had die woonachtig was in Zuid-Afrika.
Bron: Gemeentearchief Spijkenisse, collectie J. de Baan.

Geplaatst door Corin Gelderblom op 29 april 2019

Graven van twee onbekende Engelse vliegers in Spijkenisse.

Op 11 mei 1940, een dag na de crash, werden door Nederlandse soldaten die vanuit Spijkenisse de Spijkenisserbrug verdedigden, de lichamen van beide vliegers uit het wrak van hun gevechtsvliegtuig gehaald. Hiervoor werd de Spijkenisserbrug die was... Lees meer
Op 11 mei 1940, een dag na de crash, werden door Nederlandse soldaten die vanuit Spijkenisse de Spijkenisserbrug verdedigden, de lichamen van beide vliegers uit het wrak van hun gevechtsvliegtuig gehaald. Hiervoor werd de Spijkenisserbrug die was opgehaald, enige tijd neergelaten, De gevaarlijke oorlogssituatie van de tweede oorlogsdag liet niet toe dat zij ter plaatse de identiteit van deze vliegers konden onderzoeken. Vandaar dat zij de onbekenden vliegers overbrachten naar de algemene begraafplaats in Spijkenisse. Daar werden zij tot aan hun identificatie in 1982 door de bekende Barendrechtse schrijver Hans Onderwater, begraven als onbekende vliegers. Sluiten
Bron: Boek: "Gentlemen in Blue" (1997) door Hans Onderwater.

Geplaatst door Corin Gelderblom op 29 april 2019

B62604dc8dfa5515c4ad4e9582bbe9e1 v1

Graven van twee onbekende Engelse vliegers in Spijkenisse.

Op 11 mei 1940, een dag na de crash, werden door Nederlandse soldaten die vanuit Spijkenisse de Spijkenisserbrug verdedigden, de lichamen van beide vliegers uit het wrak van hun gevechtsvliegtuig gehaald. Hiervoor werd de Spijkenisserbrug die was... Lees meer
Op 11 mei 1940, een dag na de crash, werden door Nederlandse soldaten die vanuit Spijkenisse de Spijkenisserbrug verdedigden, de lichamen van beide vliegers uit het wrak van hun gevechtsvliegtuig gehaald. Hiervoor werd de Spijkenisserbrug die was opgehaald, enige tijd neergelaten, De gevaarlijke oorlogssituatie van de tweede oorlogsdag liet niet toe dat zij ter plaatse de identiteit van deze vliegers konden onderzoeken. Vandaar dat zij de onbekenden vliegers overbrachten naar de algemene begraafplaats in Spijkenisse. Daar werden zij tot aan hun identificatie in 1982 door de bekende Barendrechtse schrijver Hans Onderwater, begraven als onbekende vliegers. Sluiten
Bron: Boek: "Gentlemen in Blue" (1997) door Hans Onderwater.

Geplaatst door Corin Gelderblom op 29 april 2019

Ab2398eabbcc228eb53fab5bf67541d1 v1

Wrak Bristol Blenheim 1F

Dit wrak is vermoedelijk van de Bristol Blenheim, serienummer L1515 met code BQ-L waarin Bert Hawkins en zijn piloot Michael Anderson omkwamen.
Bron: Boek: "Gentlemen in Blue" (1997) door Hans Onderwater.

Geplaatst door Corin Gelderblom op 29 april 2019

D48b5297c149a7e4e6f6e9f2e0fd7c4f v1

Het gevechtsvliegtuig van 2e Luitenant M.H. Anderson en Bert Hawkins.

De Bristol Blenheim 1F, serienummer L1515 met code BQ-L waarmee boordschutter Bert Hawkins samen met zijn piloot Michael Anderson later op 10 mei 1940 neerstortte. Deze foto werd genomen op hun thuisbasis RAF Station Manston.
Bron: Boek: "Gentlemen in Blue" (1997) door Hans Onderwater.

Geplaatst door Corin Gelderblom op 29 april 2019

E8c5593b7ff20f318590f619236c1006 v1

Leading Aircraftsman (korporaal) H.C. W. Hawkins in vliegeruitrusting met boordwapen.

Datum en plaats van deze foto van Bert Hawkins is onbekend. Verder is vooralsnog weinig tot niets bekend over de levensloop van hem.
Bron: Herdenkingsboekje 1981 door Gemeente Soijkenisse.

Geplaatst door Corin Gelderblom op 29 april 2019

242565cd9564343df5bf6e8b1e654e71 v1

Historisch kader

In de ochtend van 10 mei 1940, omstreeks 10:30, vertrokken zes Blenheim Mk.1F gevechtsvliegtuigen van het RAFVR (vrijwilligers) 600 Squadron van hun thuisbasis RAF Manston, gelegen in het noordoosten van het Engelse graafschap Kent. Doel van de... Lees meer
In de ochtend van 10 mei 1940, omstreeks 10:30, vertrokken zes Blenheim Mk.1F gevechtsvliegtuigen van het RAFVR (vrijwilligers) 600 Squadron van hun thuisbasis RAF Manston, gelegen in het noordoosten van het Engelse graafschap Kent. Doel van de zes gevechtsvliegtuigen was een aanval op het net door de Duitsers veroverde vliegveld Waalhaven in Rotterdam Zuid. Slechts één gevechtsvliegtuig zou terugkeren.Leading Aircraftsman (korporaal) H.C.W.Hawkins was als boorschutter/ radiotelegrafist toegewezen aan de piloot P/O (2e luitenant) Anderson. Samen bemanden zij het gevechtsvliegtuig Blenheim Mk.1F, code BQ-L en voorzien van het serienummer L1515.Net voor het doel was bereikt werd de formatie net ten westen van het vliegveld onderschept door een overmacht van Duitse Luftwaffe. In het daarop volgende luchtgevecht werd hun gevechtsvliegtuig geraakt waarna brand ontstond. De piloot kon niets anders doen dan de aanval afbreken en trachtte terug te keren naar Engeland. Een Duits jachtvliegtuig volgde de Blenheim richting Spijkenisse en bleef de tragere Blenheim beschieten. Ter hoogte van de Spijkenisserbrug weet korporaal Hawkins het Duitse jachtvliegtuig te raken die vervolgens naast één van de pijlers van de Spijkenisserbrug in de Oude Maas stort.De piloot maakte daarna met zijn rokende gevechtsvliegtuig boven Spijkenisse een bocht en vloog terug richting Hoogvliet om een noodlanding uit te voeren. Nadat de piloot ternauwernood de dijk langs de Oude Maas over weet te komen, crasht het vliegtuig vrijwel direct daarna in een weiland.Het blijft vooralsnog onduidelijk of korporaal Hawkins in de lucht werd gewond en stierf voor of door de noodlanding. Bewoners in Hoogvliet die getuige waren geweest van het luchtgevecht, troffen korporaal Hawkins na de crash levenloos aan in zijn geschutskoepel. Alhoewel beide vliegers sneuvelden op Hoogvliets grondgebied was de gevechtssituatie zodanig dat hun stoffelijke resten niet direct geborgen konden worden. De volgende dag werden de stoffelijke resten van beide vliegers door Nederlandse militairen die zich eerder hadden teruggetrokken in Spijkenisse, tijdens een bliksemactie geborgen. Na terugkomst in Spijkenisse werden beide vliegers als onbekende militairen begraven daar bij de haastige berging van de stoffelijke resten niet de identiteit kon worden vastgesteld.In 1981 werd na uitgebreid onderzoek door luchtvaarthistoricus Hans Onderwater uit Barendrecht werden beide stoffelijke resten alsnog geïdentificeerd en kregen zij eindelijk een grafsteen voorzien van hun naam. Sluiten
Bron: En toen was het stil" (1981) door Hans Onderwater.

Geplaatst door Corin Gelderblom op 03 februari 2018

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een bijdrage toe

Log in om een bijdrage toe te voegen

SPIJKENISSE GENERAL CEMETERY

CB642782-772A-45BA-8443-53E53E4B719C.jpeg

Ligging: Grave 25.

Categorieën

Menu