Albertus Dissel

Geboren op 20-02-1924 in Nijmegen

Overleden op 31-05-1951 in Inje

Afbeeldingen

Zoeken naar rust en de dood gevonden

Albertus Dissel - roepnaam Albert - werd geboren op 20 februari 1924 in Nijmegen. Hij groeide op als het derde kind van Jan Dissel en Petronella Gommers in een gezin van vier kinderen. Op 8 juli 1928, toen Albert amper vier jaar oud was, overleed zijn moeder op 31-jarige leeftijd in het kraambed, zes dagen na de geboorte van een levenloos meisje.

Zijn vader Jan Dissel hertrouwde op 22 november 1928. Op 24 maart 1930 en 04 april 1933 werd het gezin verder uitgebreid. Nog twee broertjes voor Albert en zijn broers en zus. Het gezin bestond op dat moment uit vader, moeder en zes kinderen, vijf jongens en een meisje.

Albert heeft het grootste deel van zijn te korte leven gewoond op de Willemsweg in Nijmegen. Na de lagere school en de zeven klassen te hebben doorlopen ging hij, net als zijn twee jaar jongere broer Jaap, werken bij de Honing Fabrieken, ook in Nijmegen.

Tijdens de oorlog zat Albert ondergedoken bij een boer in Weert. Na terugkomst van zijn onderduik adres bleek dat zijn broer Jaap op 24 maart 1945 was vertrokken richting Engeland, om vervolgens op 8 april 1945 te worden toegelaten tot het Koninklijke Marine Korps Mariniers. Na Amerika kwam zijn broer Jaap op 10 maart 1946 in Nederlands-Indië aan.

Mede door de thuissituatie en het vertrek van zijn jongere broer Jaap, besloot Albert zich aan te melden als oorlogsvrijwilliger [ovw]. Op 25 januari 1946 meldde hij zich in Breda, om op 13 maart 1946 de oversteek naar Engeland te maken. Op 29 oktober 1946 keerde hij terug naar Nederland. Inmiddels was hij tijdelijk bevorderd tot Korporaal over het Regiment Pioniers Bataljon Park Compagnie. Op 11 juni 1947 vertrok Albert Dissel naar Nederlands Indië. Hij kwam daar op 11 juli 1947 aan.

Bij besluit van de Ned. Genie troepen Cdt M-Java d.d. 6 december 1949 was Albert gerechtigd tot het dragen van de jaargespen, behorend bij het ereteken voor Orde en Vrede van de jaren 1948 en 1949. Op 6 januari 1950 vertrok Albert vanuit Jakarta. Op 7 maart 1950 was hij weer terug in Nederland.

Bij thuiskomst in Nederland staan hem onaangename verrassingen te wachten. Zijn ouders zijn uit elkaar en dat betekent dat Albert zijn thuis heeft verloren. Ook verneemt Albert dat zijn broer Jaap inmiddels op 3 maart 1950 in Bandung [Indië] West-Java is getrouwd. Het is wrang dat Albert die zijn broer Jaap achterna ging, hem nooit heeft kunnen ontmoeten in Nederlands-Indië, terwijl ze allebei hun plicht deden op Java. Beide broers konden toen niet weten dat ze elkaar nooit meer zouden zien.

Mede doordat Albert geen thuis meer heeft, besluit hij zich opnieuw als vrijwilliger op te geven. Dit keer in Korea. Op 15 september 1950 verbindt hij zich als vrijwilliger bij het Nederlands Detachement Verenigde Naties [NDVN] voor de tijd van één jaar. Albert zit in de eerste lichting. Op 26 oktober 1950 vertrekt die, 636 man sterk, vanuit Rotterdam met de SS ‘Zuiderkruis’ naar Korea. Deze lichting werd ingedeeld bij de Amerikaanse 2e Divisie Infanterie [“Indian Heads”] Op 24 november 1950 gaan ze aan land te Pusan [Korea].

Op 27 januari 1951 wordt Albert bevorderd tot soldaat 1 Klasse bij het Regiment Van Heutz.Op 31 mei van dat jaar wordt hij met een aantal maten bij de plaats Inje in een hinderlaag gelokt en beschoten. Er vallen doden en Albert is een van hen. Hij ligt begraven op de United Nations Memorial Cemetery te Busan. Albert Dissel is slechts 27 jaar oud geworden.

Albert is nooit getrouwd geweest, maar hij heeft binnen zijn familie wel een herinnering achtergelaten. Zijn jongste broer Louis omschreef Albert als onrustig, maar zeker ook ondernemend. Een humoristische jongen, die velen aan het lachen kon maken. Zijn broer Jaap omschreef hem als een jongen met durf, lef, zeker niet bang en grappig. Omdat hij vond dat zijn broer nooit vergeten mocht worden, gaf hij een van zijn zonen de naam Albert.

Dankzij Albert en zijn broers Jaap en Louis die de herinnering hebben doorgegeven, konden wij dit verhaal weergeven. Wij als nabestaanden zijn heel trots op onze Oom Albert, voor wat hij heeft gedaan voor die ander. Oom Albert dank voor alles.

Sylvia JL Dissel [dochter van Jaap] en Mark M. Dissel [zoon van Louis]

Bron: Tekst geschreven door Piet Kralt na een interview met nicht Sylvia de Rooij- van Dissel

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 15 februari 2020