Hermanus Lammers

1920-1945

Geboren op 14-05-1920 in Amersfoort

Overleden op 16-03-1945 in Hamburg, Stadtkreis Hamburg

Hermanus Lammers is geboren en getogen in Amersfoort. Na zijn schoolopleiding ging hij bij een timmerman in de leer als timmermansknecht. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was Hermanus nog te jong om zijn land te kunnen verdedigen. Vanaf 1942 werd Hermanus in het kader van de Arbeitseinsatz tewerkgesteld in Duitsland. Tijdens een verlofperiode in de zomer van 1944 besloot Hermanus niet meer terug te gaan naar Duitsland. In september 1944 vond Hermanus, samen met zijn neef Hermanus Lammers geboren in 1922, een onderduikplek op de boerderij van P. Veenendaal in Achterveld (gemeente Scherpenzeel). Daar verrichtten de twee neven hand en spandiensten aan de verzetsgroep die op de boerderij gevestigd was. Naast de onderduikers, waaronder twee Britten, was er ook zendapparatuur aanwezig waarmee de geallieerden op de hoogte werden gehouden van de Duitse troepenbewegingen.

Op 15 december 1944 werd de boerderij overvallen door de Duitsers. Alle aanwezige mannen werden gearresteerd en gevankelijk weggevoerd. De neef van Hermanus trachtte hieraan te ontkomen en werd bij een vluchtpoging doodgeschoten.

Hermanus Lammers kwam via de gevangenissen in Scherpenzeel en Apeldoorn uiteindelijk in kamp Amersfoort terecht. Daar werd hem de mogelijkheid geboden alsnog in Duitsland te gaan werken. Omdat Hermanus in zijn weigering volhardde, werd hij op 2 februari 1945 gedeporteerd naar het concentratiekamp Neuengamme bij Hamburg. Daar werd hij op 4 februari geregistreerd onder het nummer 70720. Vanuit het kamp werd Hermanus als concentratiekampgevangene in de stad Hamburg ingezet bij het opruimen van het puin dat veroorzaakt was door geallieerde bombardementen. Hierbij is Hermanus omgekomen op 16 maart 1945.

Op verzoek van zijn familie is zijn lichaam na de oorlog overgebracht naar Nederland en herbegraven op de begraafplaats Rusthof in Amersfoort.

Bron: archief Oorlogsgravenstichting

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 16 januari 2014