Petrus Maria Godefridus Cornelis Mannie

Begrafenis marinier Mannie in Sorong, Nederlands Nieuw-Guinea
Bron: http://www.mariniersnieuwguinea61-62.nl/panorama-1.html

Bidprentje

Achterzijde bidprentje van P.M.G.C. Mannie.
Bron: Persoonlijke verzameling bidprentjes gesneuvelde Nederlandse militairen.

Geplaatst door Color Color op 28 juni 2017

79430a711f8dae798e1fcc832d6e7e18 v1

'Marinier (20) uit Tilburg gesneuveld'

Bericht in de Friese Koerier van 15 augustus 1962 over een vuurgevecht nabij Weij op Misol in Nieuw-Guinea waarbij dienstplichtig marinier der 2e klasse P.M.G.C. Mannie is gesneuveld.
Bron: Delpher.nl - Friese Koerier van 15-8-1962

Geplaatst door Henk G. Westland op 10 januari 2016

D87c5a7c94591d775ce32af9a92c1f5e v1
Het is 14 augustus 1962. Nederlandse militairen op Nieuw-Guinea en de eilanden voor de kust weten niet dat er door bemiddeling van de Verenigde Naties een akkoord in de maak is. Zij proberen met man en macht het enorme gebied te verdedigen tegen Indonesische militairen die de guerrilla tactiek toepassen.

Op het eiland Missool is een Nederlandse eenheid gelegerd met onder andere beroeps militair Wim Elgers en dienstplichtig marinier Peter Mannie. Er komt een melding over Indonesische infiltranten.Een peloton mariniers maakt zich klaar in kampong Wey voor een verkenning. De vijand is inderdaad geland, want ze treffen een verlaten bivak aan. Ze zetten de verkenning voort, Peter Mannie voorop. Ze weten niet dat de Indonesische commando’s in een hinderlaag liggen. Bij het eerste schot wordt Peter Mannie geraakt. Een vuurgevecht volgt. Wim Elgers krijgt rugdekking van het peleton en weet Mannie te bereiken. Hij neemt zijn gewonde maat op en draagt hem naar de kampong. Daar blijkt dat Peter dood is. Gesneuveld, één dag voor het sluiten van het akkoord.

Peter Mannie werd in Sorong met militaire eer begraven. Mannen van zijn peloton konden daar helaas niet bij aanwezig zijn. Later is zijn stoffelijk overschot naar Nederland overgebracht.

Op 6 maart 2002 heeft Peter Mannie zijn laatste rustplaats gekregen op het Ereveld Loenen van de Nederlandse Oorlogsgravenstichting, vak B, grafnummer 390. Bij deze begrafenis was wel iemand van het oude peloton aanwezig: Wim Elgers.

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 24 oktober 2014

Petrus Maria Godefridus Cornelis Mannie staat ook op:

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer B390
Mannie.jpg

Waalre, Provinciaal Gedenkteken 'De Brabantse Soldaat'

Waalre

Waalre, Provinciaal Gedenkteken 'De Brabantse Soldaat'

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen