Gijsbertus van Doorn
1905-1940
Portret toevoegen?
Klik hierOorlogsslachtoffer
Is 35 jaar geworden
Geboren op 24-03-1905 in Beemster
Overleden op 07-12-1940 in Atl. Oceaan a/b ss. Farmsum
Rang
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
De aanval op de Farmsum
De FARMSUM vertrekt vanuit Blyth (UK) op 25 november 1940 met een lading kolen, bestemd voor Buenos Aires (Argentinië). Via tussenstop in Methil en Oban sluit het schip op 1 december aan bij konvooi OB-252 en begint aan de oversteek van de...
Lees meer
De FARMSUM vertrekt vanuit Blyth (UK) op 25 november 1940 met een lading kolen, bestemd voor Buenos Aires (Argentinië). Via tussenstop in Methil en Oban sluit het schip op 1 december aan bij konvooi OB-252 en begint aan de oversteek van de Atlantische Oceaan. In de eerste dagen is het weer goed, maar op 5 december steekt een storm op. Een reddingboot en een sloep gaan verloren. In de dagen er na raakt het konvooi verspreid en verliest de Farmsum andere schepen uit het oog.
Op 7 december wordt het weer langzaam beter en het schip vervolgt haar weg richting het zuiden. Maar later die dag wordt de Farmsum gedetecteerd door de Duitse onderzeeboot U-99 (Kapitän leutnant Otto Kretschmer). Die vuurt om 19.15 uur een torpedo af op de Farmsum, die inslaat in het achterschip. Daar zijn de bemanningsverblijven en de schade is enorm. Twaalf opvarenden komen om in de ontploffing, waaronder tweede machinist van Doorn. De torpedo loopt aan de oppervlakte door een probleem met de diepte instelling, en de explosie zorgt er voor dat het dek kanon van de Farmsum overboord slaat.
De 19 overlevenden gaan in de overblijvende reddingboot. Op het moment dat de boot het water raakt, slaat een volgende torpedo in, precies op dezelfde plek als de eerste. Wrakstukken vliegen door de lucht en delen vallen in de reddingboot en beschadigen haar. De boot roeit weg van de Farmsum en kort daarna raakt een derde torpedo het schip midscheeps, waarna de Farmsum binnen een minuut wegzinkt.
Het daglicht wordt afgewacht achter een zee anker, en de volgende ochtend zien de slachtoffers een oorlogsschip op twee mijl afstand. Maar het schip ziet de reddingboot niet door de hoge golven en verdwijnt in de verte. Het weer blijft onstuimig en er moet regelmatig water worden gehoosd om de reddingboot droog te houden. Er zijn gewonden van de aanval en veel overlevenden hebben last van bevriezingsverschijnselen. Op 15 december sterft een bemanningslid en krijgt een zeemansgraf.
Op 17 december wordt de reddingboot gezien door een patrouillerende vliegboot, die een destroyer in de buurt waarschuwt. Een half uur later worden de overlevenden gevonden en opgepikt door HMS AMBUSCADE (D 38) (LtCdr R.A. Fell, RN). Kort daarna overlijdt een tweede gewonde aan boord. Op 20 december overlijden nog twee gewonden aan boord, allen krijgen een zeemansgraf. Op 21 december worden de 15 overblijvende bemanningsleden aan land gebracht in Greenock (UK) en opgenomen in het ziekenhuis. Daar overlijdt op 26 februari 1941 een koksmaat alsnog aan zijn verwondingen.
Sluiten
Bron: Nationaal Archief, inventarisnummer 2.06.084, scheepsverklaring Farmsum
Geplaatst door Jos Rozenburg op 18 oktober 2020