Adopteer een monument

In bijna elke plaats in Nederland bevinden zich wel één of meerdere oorlogsgraven. Voor scholen is het adopteren van een oorlogsgraf een mooie manier om het verhaal van de Tweede Wereldoorlog te betrekken bij de belevingswereld van kinderen. Het algemene verhaal van de Tweede Wereldoorlog wordt gekoppeld aan een persoon die verbonden is aan hun eigen omgeving. Het verleden en de persoon in het graf krijgen hiermee een gezicht.

Scholen die een graf adopteren kunnen één keer per jaar een bloemenbon aanvragen. Deze bloemenbon wordt mogelijk gemaakt door het vfonds.

Adopteer een graf is een samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

Adoptie door particulieren

Ook voor particulieren is het mogelijk een oorlogsgraf te adopteren. Het gaat hierbij om de graven van Nederlandse oorlogsslachtoffers die beheerd en onderhouden worden door de Oorlogsgravenstichting en waarvan geen nabestaanden meer bekend zijn. Deze graven kunnen liggen op één van de erevelden maar ook op een reguliere begraafplaats in Nederland.

Aan de adoptie zijn geen kosten verbonden. Wel verwachten wij dat de adoptant zich verdiept in het oorlogsslachtoffer en regelmatig een bezoek brengt aan het graf en bloemen legt.

Hebt u interesse in het adopteren van een oorlogsgraf? Neem hiervoor dan contact op met Peter Raatgever via 070-3131094 info@ogs.nl.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op