Adopteer een oorlogsgraf

In bijna elke plaats in Nederland bevinden zich wel één of meerdere oorlogsgraven. Een mooie manier om de oorlog dicht bij te brengen is door als school zo’n graf te adopteren. Het verleden krijgt zo een gezicht en aan hand van het verhaal en de dillema’s die verbonden zijn aan zo’n graf kunnen leerlingen de discussie aangaan over actuele thema’s als vrede en veiligheid.

Scholen die een graf adopteren kunnen één keer per jaar een bloemenbon aanvragen. Deze bloemenbon wordt mogelijk gemaakt door het vfonds.

Adopteer een graf is een samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei programma adopteer een graf/monument.

Adoptie door particulieren

Het is voor iedereen mogelijk een oorlogsgraf te adopteren. Het gaat hierbij om de graven van Nederlandse oorlogsslachtoffers die beheerd en onderhouden worden door de Oorlogsgravenstichting en waarvan geen nabestaanden meer bekend zijn. Deze graven kunnen liggen op één van de erevelden maar ook op een reguliere begraafplaats in Nederland.

Aan de adoptie zijn geen kosten verbonden. Wel verwachten wij dat de adoptant zich verdiept in het oorlogsslachtoffer en regelmatig een bezoek brengt aan het graf en bloemen legt.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief