Consuls

Om de instandhouding en het onderhoud van het Nederlandse oorlogsgraf op meer dan 1.300 plaatsen in Nederland zo goed mogelijk te organiseren, doet de Oorlogsgravenstichting een beroep op de 'consul' binnen de gemeente. De consul is meestal een medewerker van de gemeente die optreedt als vertegenwoordiger van de Oorlogsgravenstichting. De consul wordt officieel benoemd door de burgemeester.. Er zijn bijna 400 consuls in Nederland.

Taken

De taken van de consul houden in:

  • Op de hoogte zijn van de ligging van de oorlogsgraven in de gemeente en contact onderhouden met de administratie van de (bijzondere) begraafplaats(en) in de gemeente.
  • Het jaarlijks inspecteren van alle oorlogsgraven in de gemeente en het rapporteren daarover, inclusief foto's, aan de Oorlogsgravenstichting.
  • Het tijdig informeren van de Oorlogsgravenstichting over plannen tot bijzetting in - en ruiming van oorlogsgraven, herinrichting van begraafplaatsen etc..
  • Het begeleiden van de medewerkers van de Oorlogsgravenstichting bij hun periodieke controlebezoek.
  • Het actief onder de aandacht brengen van de activiteiten van de Oorlogsgravenstichting, eventueel in samenwerking met de gemeentelijke afdeling Voorlichting, van de lokale bevolking. Wij vragen daarbij speciale aandacht voor de scholen in de gemeente.

Daarnaast organiseert de Oorlogsgravenstichting twee maal per jaar een bijeenkomst voor haar consuls om hen te informeren over de actuele ontwikkelingen en onderlinge kennisuitwisseling.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op