15 augustus herdenking op Nationaal Ereveld Loenen

Datum:15 augustus 2024 12:00 tot 15 augustus 2024 12:45
Adres:Groenendaalseweg 64
Plaats:7371 EZ Loenen

Op 5 mei kwam er in Nederland een einde aan de bezetting. In Zuidoost-Azië moet men echter nog meer dan drie maanden wachten op de bevrijding. Daar komt pas op 15 augustus 1945 een einde aan de Japanse bezetting. Daarom zullen we op 15 augustus op Nationaal Ereveld Loenen stilstaan bij de Nederlandse slachtoffers van Tweede Wereldoorlog in Zuidoost-Azië. Dat doen we bij de zeven Indische Kruizen op het ereveld, die de verbinding vormen met de zeven Nederlandse erevelden in Indonesië.

Tijdens de herdenking vertelt Laurence van Leeuwen over de ontberingen van zijn ouders in de Japanse interneringskampen. Tijdens de kranslegging wordt onder andere een Melatikrans gelegd. De Melati (de Indische Jasmijn) is het symbool van herdenken van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Azië. De krans bestaat uit vilten Melatibloemen die op initiatief van Stichting Nationale Herdenking 15 augustus 1945 door mensen thuis gemaakt zijn. De Melatikransen die daarmee zijn samengesteld worden jaarlijks gelegd bij het Nationaal Indisch Monument in Den Haag, op Bronbeek in Arnhem en op Nationaal Ereveld Loenen. Dit jaar zal voor het eerst een dergelijke krans ook geplaatst worden op Nederlands Ereveld Menteng Pulo.

Foto 11

Aanmelden

De herdenking is vrij toegankelijk. Wel willen we je vragen om je aan te melden, zodat we een beeld hebben van het aantal te verwachten bezoekers. Wil je namens een organisatie een krans of een bloemstuk leggen? Geef dit dan aan op het formulier. Tijdens het defilé aan het einde van de herdenking is het voor iedereen mogelijk om bloemen te leggen bij de kruizen.

• 11.00 uur: Ontvangst in het herdenkings- en educatiecentrum
  • 12.00 uur: Herdenking bij de zeven Indische Kruizen
  • 12.45 uur: verwacht einde

Het programma is een samenwerking tussen de Oorlogsgravenstichting en Stichting Indisch Erfgoed.

Parkeren

Het herdenkings- en educatiecentrum ligt op ongeveer 5 minuten loopafstand van de parkeerplaats ter hoogte van de Nationale Veteranenbegraafplaats (Groenendaalseweg 68). Bij het centrum zelf zijn enkele invalidenplekken aanwezig. Ook kan er geparkeerd worden bij de hoofdingang van Nationaal Ereveld Loenen (Groenendaalseweg 64). Vanaf daar is het ongeveer 10 minuten lopen, waarbij je vanaf de kapel de borden naar het centrum kunt volgen.

Kom je met het openbaar vervoer? De dichtstbijzijnde bushalte is Bruisbeek/Centrum in Loenen. Vanaf daar is het ongeveer 20 minuten lopen naar het herdenkings- en educatiecentrum.