Ameide, 'Herdenkingsmonument oorlogsslachtoffers'

Artiest:A. Krikke
Ameide, 'Herdenkingsmonument oorlogsslachtoffers'

Het 'Herdenkingsmonument oorlogsslachtoffers' herinnert de inwoners van Ameide (gemeente Vijfheerenlanden) aan tien medeburgers die in de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

De namen van de tien slachtoffers luiden:

Willem de Bie, Christiaan van Bruggen, Jacob Meijer, Anna Meijer-Wolf, Johannes van Middelkoop, Jan Thomas van Kekem, Jan Willem van Putte, Gerrit Roodhorst, Gerrit (broer) Roodhorst en Aart van der Zouwen.

Het monument is onthuld op 4 mei 1999 door burgemeester T. den Breejen en generaal T. Meinesz.

Het 'Herdenkingsmonument oorlogsslachtoffers' in Ameide (gemeente Vijfheerenlanden) is een abstracte sculptuur uitgevoerd in gepolijste Ierse hardsteen, met in het midden een opening. Aan de voet van de sculptuur liggen twee stenen met een bronzen plaquette.

Tekst
Op de eerste plaquette staan de namen van tien oorlogsslachtoffers.

De tekst op de tweede plaquette luidt:

'EEN VENSTER OP HET VERLEDEN, DE SLACHTOFFERS TER NAGEDACHTENIS.
EEN VENSTER OP HET HEDEN, DE TREURENDEN TOT TROOST.
EEN VENSTER OP DE TOEKOMST, DE LEVENDEN TOT BEZINNING.'

Symboliek
De opening symboliseert het venster op het verleden, het heden en de toekomst.

Locatie
Het monument is geplaatst op de hoek Broekseweg/Aaksterveld in Ameide (gemeente Vijfheerenlanden).

Bron
Gemeente Zederik, tegenwoordig gemeente Vijfheerenlanden.