Best, Lancastermonument

Het Lancastermonument herinnert de inwoners van Best (gemeente Best) aan 15 omgekomen bemanningsleden van de 2 Britse Lancaster Bommenwerpers die op 8 Februari 1945 boven Son en Best met elkaar in botsing kwamen en daar neergestort zijn.

De namen van de slachtoffers luiden;
P.G. Cannon, R.H. Cheatle, R.J.H. Jackson, G.S. Johnson, J.D. Lauther, D.S. Lennie, G.H. Lonsdale, C.W. McGregor, A.J. Norton, L.F.F. Scull, J. Shield, R.C. Smalley, J.W. Stazaker, G. Summers en E.S. Thorn.

In de nacht van 7 op 8 februari 1945, even na half een, botsten twee Britse Lancaster bommenwerpers op elkaar. Van de 16 bemanningsleden overleefde er slechts één deze crash. De Lancasters maakten deel uit van een strijdmacht van 177 Lancasters en 10 mosquito’s van No 5 Group. Ze waren op de terugweg van een bombardementsmissie met als doel het Dortmund Eemskanaal bij Ladbergen, een belangrijke verbindingsroute tussen het Ruhrgebied en de Eemsmonding. De drooglegging van het kanaal zou de transportroute voor de Duitse oorlogsindustrie lam leggen. Tijdens slecht weer met weinig zicht raakten beidde vliegtuigen elkaar op grote hoogte. Zij stortten neer in de omgeving van Best en Son. Lancaster ND961 in de omgeving van de zandstraat in Son en de Lancaster PB181 bij het Lisseven te Best.

Oprichting
Het monument is tot stand gekomen op initiatief van Dhr Andre Stemmet (Zuid-Afrikaanse Ambassade) en het monument werd gerealiseerd door het comité “Lancaster monument” bestaande uit Harry Smits, Ad van de Wiel, Jos Buis, Jeroen Maes, Ad van Zantvoort en verschillende sponsoren.

Het monument is onthuld op zaterdag 8 Februari 2020 door Burgemeester van Son en Breugel Dhr. Hans Gaillard, Burgemeester van Best Hans Ubachs, Harry Jones en Jonathan Shield. De laatste kleinzoon en zoon van de familie van de bemanningsleden Stan Thorn en Jonathan Shield.

Het Lancastermonument in Best (gemeente Best) bestaat uit een propeller die rust op stalen pilaar van drie buizen. Daarachter is een muurtje opgetrokken uit zwarte baksteen met daarop een aluminium plaat met tekst. Daaronder bevindt zich een plint waar ruimte is voor kaarsen. Rechts naast het monument is een informatiepaneel geplaatst waarop informatie over de herdachte gebeurtenis en bemanning staat.

Tekst
De tekst op de plaat luidt:
'THEIR NAME LIVETH FOR EVERMORE.'

Locatie
Het monument bevindt zich op het terrein bij de ingang van het Museum “Bevrijdende Vleugels” aan de Sonseweg 39 te Best (gemeente Best).

Bron
Dhr. Ad van Zantvoort .