Bremen, Nederlands ereveld

Het Nederlands ereveld in Bremen (deelstaat Vrije Hanzestad Bremen) herinnert aan 233 Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Bremen en omgeving zijn omgekomen.

Het ereveld is ingewijd op 30 juni 1953.

Onderhoud
De Nederlandse Oorlogsgravenstichting heeft in Duitsland zeven erevelden aangelegd, die in samenwerking met de Duitse autoriteiten worden beheerd. Deze liggen in Bremen, Düsseldorf, Frankfurt am Main, Hamburg, Hannover, Lübeck en Osnabrück. Hier zijn Nederlandse slachtoffers van de concentratiekampen en 'Arbeitseinsatz' begraven en Nederlanders die door andere oorzaken omkwamen in Duitsland.

Behalve graven zijn er ook gedenktekens met de namen van Nederlanders die in Duitsland het leven lieten, maar niet begraven konden worden op een ereveld. Bij alle zeven erevelden zijn borden geplaatst met historische achtergrondinformatie, in het Nederlands en Duits.

Het Nederlands ereveld in Bremen (deelstaat Vrije Hanzestad Bremen) herbergt het stoffelijk overschot van 170 Nederlanders. Bij elk graf is een uniforme zerk van witte Portland-steen geplaatst met in reliëf de Nederlandse Leeuw. Op een centraal geplaatste gedenkzuil van witte natuursteen zijn de namen van nog eens 63 Nederlandse slachtoffers aangebracht die niet hier konden worden begraven.

Locatie
Het ereveld maakt deel uit van het Osterholzer Friedhof, gelegen aan de Osterholzer Heerstrasse in de wijk Osterholz te Bremen (deelstaat Vrije Hanzestad Bremen). De begraafplaats is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

Bron
De Nederlandse Oorlogsgravenstichting.