Diessen, ’12 mei 1940-brug’

Artiest:Ton Derks
Diessen, ’12 mei 1940-brug’

Het monument is opgericht als eerbetoon aan de 11 op 12 mei 1940 in Diessen gesneuvelde Franse militairen.Oprichting Het monument is tot stand gekomen op initiatief van de Stichting Erfgoed Diessen.Onthulling Het monument is op 12 mei 2021, 81 jaar na dato, onthuld door de Franse ambassadeur Luis Vassy, in aanwezigheid van commissaris van de Koning Ina Adema en burgemeester Evert Weys.

Vorm en materiaal De ’12 mei 1940-brug’ in Diessen (gemeente Hilvarenbeek) bestaat uit twee brugleuningen, bestaande uit tweemaal 9 elementen van cortenstaal met voorstellingen die verband houden met de strijd zoals afbeeldingen en de namen en emblemen van de betrokken Franse legereenheden het 4e Régiment de Curassiers en 4e Régiment de Dragon Portés. De afbeeldingen verbeelden de strijd (een kapotgeschoten Franse tank en brandende boerderijen), vredessymbolen en het wapen van de voormalige gemeente Diessen en aan beide zijden de naam van de brug (12 MEI/MAI 1940). Bij de brug staat een informatiepaneel met de namen van de elf gesneuvelde Franse militairen.Tekst De tekst op het monument luidt: '12 MEI / MAI 1940.'

Locatie Het monument bevindt zich aan de brug over de Reusel aan de Beerseweg te Diessen (gemeente Hilvarenbeek).BronnenStichting Erfgoed Diessen.