Driebergen-Rijsenburg, Plaquette in het NS-station

Het monument is opgericht ter nagedachtenis aan verzetsman en NS-medewerker Gijsbert Vonk die na een verzetsactie werd beschoten en door de opgelopen verwondingen op 23 maart 1945 overleed. Onthulling Het monument werd op 23 maar 2021 onthuld door nabestaanden en vertegenwoordigers van de NS.

Vorm en materiaal De plaquette in het NS-station in Driebergen-Rijsenburg (gemeente Utrechtse Heuvelrug) bestaat uit een plaquette van zwart natuursteen met tekst.Tekst De tekst op de plaquette luidt:'TER GEDACHTENIS AAN DEN GEVALLENE GIJSBERT VONK.'Wijziging Gijsbert Vonk had in het verleden al een plaquette op het station Driebergen-Zeist. Die werd al in 1948 geplaatst, maar bleek na een verbouwing in 1997 kwijtgeraakt. Omdat in 2021 het vernieuwde station van Driebergen-Zeist officieel in gebruik werd genomen, vond de NS het tijd om een replica terug te plaatsen.

Locatie Het monument bevindt zich op de buitengevel van station Driebergen-Zeist in Driebergen-Rijsenburg (gemeente Utrechtse Heuvelrug).BronRTV Utrecht. 23 maart 2021. 'Na 24 jaar heeft gestorven verzetsman Gijsbert Vonk weer plaquette op station Driebergen-Zeist.'