Dwingeloo, 'Monument voor Amerikaanse Vliegers'

Het 'Monument voor Amerikaanse Vliegers' in Dwingeloo (gemeente Westerveld) is opgericht ter nagedachtenis aan vijf Amerikaanse vliegers die op 11 januari 1944 zijn gesneuveld.

De namen van de gesneuvelde Amerikanen luiden: Harold E. White, Jim Biggerstaff, Raymond L. Thurber, Harvey E. smith en Willard R. Malwitz.

Op 11 januari 1944 stortte in het weiland nabij buurtschap Het Holtien een Liberator B-24, 'The Prodigal son', van de Amerikaanse luchtmacht neer. Het toestel was aangeschoten door een Duitse nachtjagers. Vijf van de tien bemanningsleden kwamen bij de crash om het leven.

Oprichting
De oprichting van het gedenkteken was een initiatief van de Stichting Dwingels Eigen.

Het monument is onthuld op 4 mei 1990.

Het 'Monument voor Amerikaanse Vliegers' in Dwingeloo (gemeente Westerveld) is een kei van Noors graniet, waarop een zwarte Impala-granieten plaquette is aangebracht. De zwerfkei is omgeven door een lage, vierkante heg.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'OP 11 JANUARI 1944 STORTTE HIER DE
AMERIKAANSE LIBERATOR B-24 BOMMENWERPER
"THE PRODIGAL SON"
NEER, WAARBIJ DE HIER ONDER VERMELDE
BEMANNINGSLEDEN OM HET LEVEN KWAMEN:

HAROLD F. WHITE
JIM BIGGERSTAFF
RAYMOND L. THURBER
HARVEY E. SMITH
WILLARD R. MALWITZ.'

Locatie
Het monument is geplaatst op de hoek Holtien/Dwingelerstroom in Dwingeloo (gemeente Westerveld).

Bron
Inventarisatieproject Sporen van de Tweede Wereldoorlog in Drenthe (uitgevoerd door het Erfgoedhuis van Drenthe in opdracht van de provincie Drenthe).

Voor meer informatie
Fragmenten uit de geschiedenis van Dwingeloo, R. Smit (Ruinen, 1982).