Echt, monument voor Edith Stein

Artiest:Joop Utens
Echt, monument voor Edith Stein

Het monument voor Edith Stein in Echt (gemeente Echt-Susteren) is opgericht ter nagedachtenis aan de voor de Jodenvervolging uitgeweken katholiek-joodse zuster. Zij verbleef in het klooster te Echt van 31 december 1938 tot 2 augustus 1942, de dag waarop zij door de bezetter werd gedeporteerd.

De inzegening van het monument vond plaats op 31 mei 1987 door internuntius Cassedy.

Onderhoud
De Stichting Dr. Edith Stein draagt zorg voor het onderhoud van de gedenksteen.

Het monument voor Edith Stein in Echt (gemeente Echt-Susteren) is een uit hardsteen vervaardigde gedenksteen met in reliëf het aangezicht van de zuster van het Karmelietessenklooster. De steen is 40 centimeter hoog en 50 centimeter diep.

Tekst
De tekst op de gedenksteen luidt:

'ZALIGE TERESIA BENEDICTA A. CRUCE
DR. EDITH STEIN
CARMEL ECHT 1938-1942

HEILIG VERKLAARD 11 OKTOBER 1998
MEDEPATRONES VAN EUROPA
1 OKTOBER 1999.'

Wijzigingen
In 1998 en 1999 is er tekst op de gedenksteen toegevoegd.

Digitaal Joods Monument
Het joodse oorlogsslachtoffer dat op dit gedenkteken vermeld staat, is tevens opgenomen in het 'Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland'. Hierin vindt u meer informatie over deze persoon met waar mogelijk een korte biografie, familierelaties en adresgegevens.

Onder het kopje 'Geschiedenis' op deze pagina kunt u op de persoonsnaam klikken om doorverwezen te worden naar het Digitaal Joods Monument.

Locatie
Het monument is bevestigd aan de voorgevel van de kapel van het Karmelietessenklooster, gelegen aan de Bovenstestraat te Echt (gemeente Echt-Susteren).

Bron
Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8.