Ede, gedenksteen in de gevel van herberg 'Zuid-Ginkel'

De gedenksteen in de gevel van herberg 'Zuid-Ginkel' in Ede is opgericht ter nagedachtenis aan drie Nederlandse militairen die hier bij de voormalige boerderij 'De Ginkel' op 10 mei 1940 in de strijd tegen de bezetter zijn gesneuveld.

De namen van de drie omgekomen militairen luiden:

P.Ch. Bonkerk, J.G. Dijkers en C.E. Graaf van Limburg Stirum.

Korporaal Pieter Christiaan Bonkerk, geboren op 27 juni 1917 in Assendelft, is begraven op de Gemeentelijke begraafplaats in Ede.

Huzaar Johannes Gerardus Dijkers, geboren op 3 september 1916 in Haarlem, is eveneens begraven op de Gemeentelijke begraafplaats in Ede.

Graaf Carel Everhard van Limburg Stirum werd geboren in Bloemendaal op 22 december 1917. Hij is begraven op de Gemeentelijke begraafplaats in Zutphen. Van Limburg Stirum is op 6 mei 1949 postuum geëerd met het Bronzen Kruis.

De gedenksteen in de gevel van herberg 'Zuid-Ginkel' te Ede heeft de vorm van een papieren blad met omgekrulde bovenkant. De steen is van natuursteen. Het monument is 50 centimeter hoog, 1 meter 50 breed en 8 centimeter diep.

Tekst
De tekst op de gedenksteen luidt:

'OP 10 MEI 1940 OM 17 UUR SNEUVELDEN ALHIER
C.E. GRAAF VAN LIMBURG STIRUM KORNET
P.CH. BONKERK DPL. KORP.
J.G. DIJKERS DPL. HUZ.
VORMENDE DE BEVEILIGING VAN EEN
ONDERDEEL VAN 4E REGT. HUZAREN'.

Wijziging
De gedenksteen is in 2016 uit de gevel gehaald, gerestaureerd, en in een nieuw opgemetselde sokkel opgenomen. Het vernieuwde monument is op 10 mei 2016 met medewerking van een Detachement Huzaren van Boreel, in attilla gekleed, op ceremoniele wijze onthuld.

Locatie
De gedenksteen is aangebracht in de gevel van herberg 'Zuid-Ginkel', gelegen aan de Verlengde Arnhemseweg, tegenover 'De Schaapskooi' in Ede. Door de begroeiing in de tuin is het monument niet goed zichtbaar.

• Gemeente Ede;
  • Ede in Wapenrok van E. van Weert en G. Crebolder (2004). ISBN 90-70150-63-8;
  • De heer Bert de Vos;
  • De heer Jan Kijlstra (Stichting Erfgoed Ede).

Voor meer informatie

• Herinneringen voor de toekomst van Jan Durk Tuinier (Utrecht, Stichting Comité Nationale Feestdagen Gemeente Ede en Stichting Vredeseducatie, 1995);
  • Ede 1940 - 1945 van Vincent Lagerwij en Gert Plekkringa (Barneveld, BDU, 1985).