Eygelshoven, B-17 Monument

Het B-17-monument in Eygelshoven is opgericht ter nagedachtenis aan de tien bemanningsleden van de Amerikaanse B-17-bommenwerper met nummer 42-3436 die daar vlakbij op 14 oktober 1943 neerstortte. De staart met 2 doden erin en een vleugel viel op Nederlands gebied neer; de voorzijde - de cockpit en de bommen - viel op Duits gebied neer.

Deze tien bemanningsleden waren in een groep van bijna 300 B-17’s op weg naar het Duitse Schweinfurt om daar de kogellager-fabrieken te bombarderen. Maar werden boven Belgisch- en Nederlands Limburg onder vuur genomen door de Duitse Luftwaffe.

Hun toestel werd eerst geraakt door een raket waardoor een motor in brand vloog en het toestel vermogen verloor. Daarna werd het aangevallen door drie Duitse jagers. Door de brand in de motor brak een vleugel af, ging het toestel vervolgens roteren, en brak daardoor de staart af. Zo stortte het uiteindelijk in twee stukken neer.

Vlak voor de crash wisten zes bemanningsleden hun vliegmachine met hun parachute te verlaten. Vijf werden meteen door de Duitsers opgepakt; een zesde  - de co-piloot - raakte vermist. Naar een ooggetuige-verslag is hij aan zijn parachute hangend in de propellor van de roterende B-17 terechtgekomen.

Oprichting
Het monument is tot stand gekomen op inititatief van Dhr. Wim Slangen. Als jongen hoorde hij thuis het verhaal van de afgebroken vleugel die als een herfstblad naar beneden kwam dwarrellen boven het hoofd van een oudoom. Deze probeerde op-en-neer rennend over zijn akker, deze vleugel te ontwijken. Veel later pas hoorde hij van het vermist raken van de co-piloot Donald Paul Breeden. Een vreemde zaak, gegeven het feit dat alle andere bemanningsleden snel dood of levend werden gevonden. Dhr. Slangen heeft deze zaak onderzocht en antwoorden gevonden. Ook wist hij een foto van Breeden te vinden voor het project ‘Faces of Margraten’. Bij het onderzoek ontstonden contacten met de diverse nabestaanden van de bemanningsleden en ook met het enige nog levende bemanningslid; Ben Roberts.

Het oprichten van een monument kwam op enig moment ter sprake en samen met de Gemeente Kerkrade en het kerkbestuur van de parochie H. Joannes de Doper-H. Pastoor van Ars in Eygelshoven, kon deze tot stand worden gebracht.

Onthulling
Op 13 oktober 2018 is het monument onthuld. Dit gebeurde door Erica Stern - de kleindochter van Arthur E. Linrud - en Jos Som, de burgemeester van Kerkrade. De onthulling vondt plaats met een bijpassend militair ceremonieel in aanwezigheid van veel genodigden en spontane bezoekers, naast hoge Amerikaanse en Nederlandse militairen, muziek van de Fanfare der Bereden Wapens, een erewacht en een vaandelwacht.

Een van de sprekers was de voorzitter van de Amerikaanse Second Schweinfurt Memorial Association, dhr Frank McCaleb. Deze vereniging houdt de gebeurtenissen van deze 'Black Thursday’ - 13 oktober 1943 - levend. Op die dag verloor de Amerikaanse luchtmacht 60 van de bijna 300 B-17’s die op weg gingen naar Schweinfurt; een forse klap.

Naast de onthulling vond er nog een bijzondere aangelegenheid plaats. Dankzij LKol Dyon Reijnen, beheerder van de Amerikaanse POMS-site in Eygelshoven, de plek waar toen de staart terecht werden op dat terrein ook vijf straten vernoemd naar de in oktober 1943 gesneuvelde bemanningsleden. Dankzij hem werd ook de onthulling op de begraafplaats zo een mooie ceremonie.

Vorm en materiaal
Het B-17-monument voor de ‘McDarby crew’ van de B-17 met nummer 42-3436 in Eygelshoven is een natuursteen met daarop een plaquette in RVS met een zwart marmeren onderplaat. Bovenaan de RVS-plaat is het silhouet van een B-17 type F aangebracht met de kentekens van nummer 42-3436. De ‘triangle G’ op de staartvin staat voor de 305de BombGroup (Heavy) die in 1943 vanaf hun basis in het Engelste Chelveston opereerde. Beneden staan de logo’s van de Gemeente Kerkrade en het kerkbestuur van de parochie H. Joannes de Doper-H. Pastoor van Ars. Daartussenin is met laser-techniek in de RVS-plaat een tekst gegraveerd.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'TO THE MEMORY OF THE CREW OF THE B-17F # 42-3436 OF THE 364TH SQUADRON - 305TH USAAF
BOMB GROUP BASED IN CHELVESTON (GB). THEY CRASHED NEAR HERE ON ‘BLACK THURSDAY’,
14 OCTOBER 1943, AROUND 13.45 HOURS ON THEIR WAY TO BOMB INDUSTRIAL TARGETS AT SCHWEINFURT
IN GERMANY. THE TAIL WITH THE TWO DEAD WAIST GUNNERS FELL NOT FAR FROM THIS PLACE BEHIND THE
FORMER COAL MINE JULIA. THE NOSE AND BOMBS FELL JUST ACROSS THE RIVER WORM NEAR THE
GERMAN HAMLET FINKENRATH. THE NAVIGATOR AND BOMBARDIER WERE FOUND DEAD
NEARBY THE NOSE. FIVE CREW MEMBERS SURVIVED THIS CRASH. THE CO-PILOT WAS NEVER FOUND.
AN ATTACKING GERMAN ME-109 FIGHTER PILOT WAS SHOT DOWN FROM THIS B-17 AND CRASHED NEAR CHEVREMONT.

TER HERINNERING AAN DE BEMANNING VAN DE B-17F # 42-3436 VAN HET 364E SQUADRON - 305E USAAF
BOMB GROUP DIE VLOOG VANAF DE BRITSE BASIS CHELVESTON. ZIJ STORTTEN OP ‘BLACK THURSDAY’,
14 OKTOBER 1943, ROND 13.45 UUR ACHTER DE MIJN JULIA NEER TERWIJL ZIJ ONDERWEG WAREN OM INDUSTRIËLE
DOELEN IN SCHWEINFURT TE BOMBARDEREN.
DE STAART MET DAARIN DE TWEE DODE ZIJSCHUTTERS KWAM HIER VLAKBIJ TERECHT. DE NEUS MET DAARIN DE
BOMMEN STORTTE NET VOORBIJ DE WORM OP DUITS GEBIED NEER. DE NAVIGATOR EN BOMBARDIER WERDEN DOOD GEVONDEN NABIJ DIE PLEK. VIJF BEMANNINGSLEDEN OVERLEEFDEN. DE COPILOOT WERD NIMMER GEVONDEN.
EEN DUITSE ME-109-PILOOT DIE DEZE B-17 AANVIEL, WERD VANUIT DE B-17 AFGESCHOTEN EN STORTTE VLAKBIJ CHEVREMONT NEER.

MISSING/VERMIST

DONALD P. BREEDEN - CO-PILOT - 22 - MISSING AND REMEMBERED AT US CEMETERY MARGRATEN.
HIS REMAINS ARE MOST PROBABLY INTERRED WITH THOSE OF THE NAVIGATOR AND/OR THE BOMBARDIER.
ZIJN STOFFELIJKE RESTEN ZIJN WAARSCHIJNLIJK MEE BEGRAVEN MET DIE VAN DE NAVIGATOR EN/OF DE BOMBARDIER.

KILLED/GEDOOD

WILLIAM J. MARTIN - NAVIGATOR - 22 - BURIED AT US CEMETERY MARGRATEN.
HARVEY A. MANLEY - BOMBARDIER - 23 - BURIED AT US CEMETERY MARGRATEN.
LEONARD R. HENLIN - LEFT WAIST GUNNER - 32 - BURIED AT US CEMETERY MARGRATEN.
ROBERT G. WELLS - RIGHT WAIST GUNNER - 20 - BURIED IN STURGIS, KENTUCKY.

SURVIVED AND POW / OVERLEEFD EN KRIJGSGEVANGEN

HOSEA F. CRAWFORD - RADIO OPERATOR + 1990 - SAHUARITA, ARIZONA.
DOMINIC C. LEPORE - TAIL GUNNER + 1995 - COLONIA, NEW JERSEY.
DENNIS J. MCDARBY - PILOT + 2006 - MORRISTOWN, INDIANA.
ARTHUR E. LINRUD - TOP TURRET GUNNER/ENGINEER + 2012 - MINOT, NORTH-DAKOTA.
BENJAMIN F. ROBERTS - BALL TURRET GUNNER - DECATUR, ALABAMA.

MAY WE NEVER FORGET THEIR SACRIFICES FOR OUR FREEDOM.

LATEN WIJ HUN OFFERS VOOR ONZE VRIJHEID NOOIT VERGETEN.

WANT VRIJHEID IS NIET VANZELFSPREKEND.

13 OKTOBER 2018.'

Locatie
Het B-17-monument staat op de RK kerkhof aan de Rimburgerweg in Eygelshoven. Rechts nabij de ingang aan de wegkruising Rimburgerweg-Putstraat.

Bron
Dhr. Wim Slangen.