Hegelsom, herdenkingskruis

Artiest:Chr. van Rens (kruis), L. Hermans (voetstuk)

Het herdenkingskruis in Hegelsom (gemeente Horst aan de Maas) is opgericht uit dankbaarheid voor de behouden thuiskomst van alle mannen en jongens uit het dorp die in de meidagen van 1940 in dienst waren en deels in Duitse krijgsgevangenschap zijn geweest.

Onthulling
Het monument is in 1940 ingezegend door initiatiefnemer pastoor Debye. Parochie Sint-Hubertus draagt zorg voor het onderhoud.

Vorm en materiaal
Het herdenkingskruis in Hegelsom (gemeente Horst aan de Maas) is uitgevoerd in hout. Op het kruis is een corpus van beton bevestigd. Het kruis is geplaatst op een gemetseld voetstuk van baksteen. Kruis en corpus zijn vastgezet met een verankerde, ijzeren staaf. Het gedenkteken is 3 meter 70 hoog, 1 meter 90 breed en 1 meter 35 diep.

Symboliek
Het kruis is een teken van lijden, strijd en overwinning.

Locatie
Het monument is geplaatst op het kruispunt Langstraat/Kruisstraat te Hegelsom (gemeente Horst aan de Maas).

Bron
Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8.