Hoogwoud, oorlogsmonument

Het oorlogsmonument in Hoogwoud (gemeente Opmeer) is opgericht ter herinnering aan drie medeburgers die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen om het leven zijn gekomen.

De namen van de drie slachtoffers luiden:

A. Breed, C. Commandeur en D. Hoogenboom.

Burgemeester Hoogenboom werd geboren op 9 december 1888 in Oud Beijerland en werd op 26 januari benoemd tot burgemeester van Hoogwoud-Aartswoud. Het gezin Hoogenboom ging wonen in de voormalige pastorie van Aartswoud. Tijdens de oorlogsjaren aven zij in hun huis onderdak aan een joods echtpaar, goed verborgen voor de Duitsers. Na verraad uit de joodse gemeenschap, zijn zowel
het joodse echtpaar als burgemeester Hoogenboomlaan op 22 augustus 1944 gearresteerd. Tijdens transport, in de laatste dagen van de oorlog, naar Buchenwald in Duitsland is hij overleden.

Jaarlijks wordt er op 4 mei een herdenking bij het gedenkteken gehouden.

Vorm en materiaal
Het oorlogsmonument in Hoogwoud (gemeente Opmeer) bestaat uit een sculptuur van een vogel, die het wapen van de voormalige gemeente Hoogwoud vasthoudt. Het beeld is op een gemetselde bakstenen zuil geplaatst, waarop een bronzen plaquette is aangebracht. Het monument is 2 meter 10 hoog, 60 centimeter breed en 60 centimeter diep.

Tekst
De tekst op de plaat luidt:

'IN MEMORIAM
D. HOOGENBOOM
BURGEMEESTER-SECRETARIS
OVERL. BEGIN MEI 1945

MEJ. A. BREED
OVERL. 7 MAART 1945

C. COMMANDEUR
OVERL. 23 APRIL 1945.'

Locatie
Het monument staat tegenover het voormalige raadhuis aan de Burgemeester Hoogenboomlaan in Hoogwoud (gemeente Opmeer).

Bron
Gemeente Opmeer.