Kolham, oorlogsmonument

Geschiedenis

Het oorlogsmonument in Kolham (gemeente Slochteren) is opgericht ter nagedachtenis aan alle dorpsgenoten die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

Oprichting
De oprichting van het monument in Kolham was een initiatief van geschiedenisleraar Meint Mulder en zijn leerlingen uit groep 8 van de openbare basisschool 'De Oetkomst'. Tijdens de geschiedenisles werd het boek 700 jaar Kolham gebruikt. Hierin lazen de leerlingen de zin 'Hopelijk zal voor onze gevallenen in de nabije toekomst nog eens een steen te hunner nagedachtenis in ons dorp worden opgericht'. Dit was voor de leraar en zijn leerlingen de aanleiding om het oorlogsmonument op te richten. Met medewerking van het bestuur van de Stichting Dorpshuis ''t Mainschoar' en van de Vereninging van Dorpsbelangen Kolham gerealiseerd.

Onthulling
Het monument is onthuld op 4 mei 1994 door wethouder J. van Dijken. Aanvankelijk werd het monument onderhouden door leerlingen van Obs. 'De Oetkomst'. Deze taak is de laatste jaren ovegenomen door de Vereniging van Dorpsbelangen Kolham.

Vorm en materiaal
Het oorlogsmonument in Kolham (gemeente Slochteren) is een zwerfkei met een koperen plaquette. De gedenksteen is geplaatst op een sokkel van natuursteen.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'1940-1945
TER NAGEDACHTENIS
AAN
ONZE DORPSGENOTEN
DIE VIELEN'.

Wijziging
De sokkel is in 2007 aan het monument toegevoegd.

Overige info

Locatie
Het oorlogsmonument is geplaatst aan de Hoofdweg bij het dorpshuis in Kolham (gemeente Slochteren).

Bron
De heer Meint Mulder.