Leunen, monument voor Frans Michels

Het monument voor Frans Michels in Leunen (gemeente Venray) is opgericht ter nagedachtenis aan het hoofd van de onderduikersorganisatie in het Venrayse kerkdorp Merselo. Verzetsman Michels (geboren op 9 maart 1922) kwam op 5 november 1944 om het leven bij het uitvoeren van een opdracht voor de geallieerden.

Oprichting
Het kruis is geplaatst op initiatief van de afdeling Venray van de Gemeenschap Oud Illegale Werkers Nederland en wordt onderhouden door de Stichting Kruisen en Kapellen in Venray.

Onthulling
Het monument is ingezegend op 18 oktober 1945 door kapelaan J.M. Kuepers.

Vorm en materiaal
Het monument voor Frans Michels in Leunen (gemeente Venray) is een houten kruis met naamplaatje. Het kruis is geplaatst op een betonnen voetstuk. Het kruis is 1 meter 40 hoog. Het voetstuk is 61 centimeter hoog en 72 centimeter breed.

Teksten
De tekst op het naamplaatje luidt:

'FRANS MICHELS
* 9-3-1922
+ 5-11-1944.'

De tekst op het voetstuk luidt:

'HIJ
STIERF VOOR
ZIJN LAND'.

Restauratie
In 1972 is het monument door de gemeente gerestaureerd.

Wijziging
Als gevolg van een ruilverkaveling verdween het kruis eind 1971 van zijn oorspronkelijke plaats, de plek waar Michels dood werd aangetroffen. In 1972 werd het kruis op kosten van de gemeente Venray vlak bij de oorspronkelijke locatie herplaatst.

Bronnen

• Gemeente Venray;
  • Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8.