Mheer, plaquette in de H. Lambertuskerk

Geschiedenis

De plaquette in de H. Lambertuskerk in Mheer (gemeente Eijsden-Margraten) is opgericht ter nagedachtenis aan Jacques Berndsen die tijdens de 'politionele acties' in het voormalig Nederlands-Indië is gesneuveld.

Jacques Leo Maria Berndsen werd geboren op 14 juni 1925 in Mheer. De soldaat (ingedeeld bij 1-3-14 RI) sneuvelde op 3 januari 1949 te Tjikatomas. Hij ligt begraven op het Nederlands ereveld Menteng Pulo in Jakarta.

Oprichting
De oprichting van de plaquette was een initiatief van de toneelvereniging Excelsior. Pastoor Gilissen schreef in de notities van de vergadering van 11 februari 1960 dat het verzoek van de Toneelvereniging Excelsior om een gedenkplaat aan te brengen in het portaal van de H. Lambertuskerk was goedgekeurd.

Onthulling
De plaquette is vermoedelijk onthuld in 1960.

Vorm en materiaal
De plaquette in de H. Lambertuskerk in Mheer (gemeente Eijsden-Margraten) is van zwarte natuursteen. Op de plaat zijn goudkleurige letters aangebracht. In de rechterbenedenhoek is een foto van Jacques Berndsen te zien.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'GEVALLEN VOOR GOD EN VADERLAND

JACQUES BERNDSEN
14-6-1925
3-1-1949

TE TASIKMALAJA.'

Overige info

Locatie
De plaquette hangt in het portaal van de H. Lambertuskerk aan de Dorpsstraat te Mheer (gemeente Eijsden-Margraten).

Bronnen

• Boeijen, J.D. van. De Jongens van “Toedjoe Poeloe Doea”. Herinneringsalbum van het Bataljon 3-14 R.I. 3e Infanterie Brigade Groep 1 Divisie “7 December”. Helmond 2009;
  • Slachtofferregister van de Nederlandse Oorlogsgravenstichting.