Monnickendam, 'Monument voor Britse Militairen'

Het 'Monument voor Britse Militairen' in Monnickendam (gemeente Waterland) is opgericht ter nagedachtenis aan de omgekomen bemanning van drie RAF-vliegtuigen die in 1941 en 1942 bij Monnickendam zijn neergestort:

- HAMPDEN AD 841 T19346 3275 F 160.

Op 16 mei 1941 (om 3.36 uur) is dit vliegtuig neergestort in het Monnickmeer. De omgekomen bemanningsleden zijn W. Bailey en P.D.W.A. Ma Vie.

- WELLINGTON W. 5371 van de basis Binbrook-Lincolnshire 12th Squadron.

Op 26 maart 1942 is dit toestel na een luchtgevecht met een Duitse nachtjager neergestort op de Monnickendijk bij de boerderij van C. van Zalinge. De omgekomen bemanningsleden zijn Dove, W.R. Lea, F.J. Löwe, Th.E. Parsons, W.C. Pooley, B.J. en L.C. Stanley.

- LANCASTER R. 5679 van de basis Syerston-Nottinghamshire 106 Squadron.

Op 20 december 1942 is deze bommenwerper neergestort op het land van G. No aan het Oudelandsdijkje in Monnickendam. Dit toestel is met grote snelheid op de weke bodem terechtgekomen. De omgekomen bemanningsleden zijn G.S. Anderson, J. Gardner, F.V. Lamb, R.H. Paterson, F.N. Skinner, E.J.D. Watt en R.D. Wiberg.

Het monument is onthuld op 21 december 1990 door P. Kroon.

Het 'Monument voor Britse Militairen' in Monnickendam (gemeente Waterland) is een propeller met drie gedenkstenen van natuursteen en brons. Het gedenkteken is 2 meter hoog, 2 meter breed en 80 centimeter diep.

Tekst
De tekst op het monument luidt:

'GEBOGEN NIET GEBROKEN.'

Locatie
Het monument is geplaatst in het Zarkenplantsoen, gelegen aan de Zarken te Monnickendam (gemeente Waterland).

Bron
Gemeente Waterland.