Oosterwolde, V1-monument

Artiest:Willem Bultman
Oosterwolde, V1-monument

Het V1-monument in Oosterwolde (gemeente Oldebroek) herinnert de inwoners van Oosterwolde aan de uit koers geraakte V1-raket die op 3 maart 1945 naast oosterwolde neer kwam. 100 meter verder, dan was de bom met verwoestend effect op het dorp terecht gekomen.

Het monument staat op slechts 75 meter van de plek waar de V1-raket op 3 maart 1945 een krater ter grootte van een hooiberg achterliet. Er zijn destijds geen doden gevallen.

Oprichting
De oprichting van het monument gebeurde op initiatief van Stichting Dorpsbelang Oosterwolde.

Onthulling
Het monument is op 27 februari 2010 om 10.30 uur onthuld door burgemeester Wim Zielhuis. Hij werd daarbij geassisteerd door leerlingen van basisschool de Wegwijzer.

Het V1-monument in Oosterwolde (gemeente Oldebroek) verbeeldt een Duitse V1 bommenwerper. Het beeld is van brons en staat bovenop een ruwe granieten sokkel. Op deze sokkel is een glazen gedenkplaat aangebracht. Om het monument is bestrating aangelegd, groen geplant en een bankje geplaatst.

Tekst
De tekst op het monument luidt:
'OP 3 MAART 1945 STORTTE
EEN DUITSE V1 NEER IN HET
WEILAND HIERACHTER.

OOSTERWOLDE ONTSNAPTE TOEN
AAN EEN GROTE RAMP

STICHTING DORPSBELANG OOSTERWOLDE 3 MAART 2010.'

Symboliek
De maker van het beeld legde uit dat hij de neerstortende V1 heeft willen uitbeelden. "De mensen die ik er bij heb gemaakt verbeelden de angst en de schrik." Wim Bultman deed in zijn toespraakje het verzoek om de plek van de krater, mocht er in de toekomst gebouwd gaan worden, een stedebouwkundige invulling te geven. "Bijvoorbeeld in de vorm van een vijver, een speelplek of een brink."

Locatie
Het V1-monument staat bij de lagere school De Wegwijzer aan de Schiksweg 12 in Oosterwolde (gemeente Oldebroek). Op 75 meter afstand van de plek waar de V1-raket neerkwam.

Bronnen