Opheusden, 'Airborne-monument'

Het 'Airborne-monument' in Opheusden (gemeente Neder-Betuwe) is opgericht ter nagedachtenis aan een Nederlandse zeventienjarige vrijwilliger en aan zes militairen van de 101ste Amerikaanse luchtlandingsdivisie die tijdens de bevrijding van het dorp om het leven zijn gekomen.

Begin oktober 1944 nam de Amerikaanse divisie tussen Opheusden en Elst de positie over van de Britse 43ste infanteriedivisie. Het 506de regiment kreeg het gebied Opheusden-Dodewaard toegewezen. Hier heeft dit regiment van 4 tot 15 oktober in de slag om Opheusden felle strijd moeten leveren met door tanks gesteunde eenheden van de bezetter, die de Rijn waren overgestoken en vanuit de richting Kesteren een opmars waren begonnen tegen de geallieerde posities bij Dodewaard en Opheusden. De Amerikanen bleven in de Betuwe tot 29 november.

Onthulling
Het monument is onthuld op 15 september 1999.

Vorm en materiaal
Het 'Airborne-monument' in Opheusden (gemeente Neder-Betuwe) is een stalen driehoek, waarop een plaquette is bevestigd.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'OP DEZE PLAATS WAS IN OKTOBER 1944
EEN MEDISCHE HULPPOST GEVESTIGD VAN DE
US 101st AIRBORNE DIVISION.

EEN AANTAL VAN DE HIERBIJ BETROKKEN MILITAIREN EN EEN
17-JARIGE NEDERLANDSE VRIJWILLIGER
ZIJN IN DEZE OMGEVING OMGEKOMEN BIJ DE BEVRIJDING VAN OPHEUSDEN.

15 SEPTEMBER 1999.'

Hieronder zijn de namen van zeven slachtoffers aangebracht.

Bron
www.oorlogsmusea.nl