Rozenburg, monument voor Hendrik Goudappel

Geschiedenis

Het monument voor Hendrik Goudappel herinnert de inwoners van Rozenburg aan deze medeburger die als militair in het voormalige Nederlands-Indië is gesneuveld op 17 maart 1949.

Onthulling
Het monument is onthuld op 25 april 1996 door burgemeester M.J. de Sutter- Bestens.

Vorm en materiaal
Het monument voor Hendrik Goudappel in Rozenburg is een zwerfkei met een gepolijst bovenvlak, waarop een tekst en het embleem van de Indiëgangers is aangebracht.

Tekst
De tekst op de gedenksteen luidt:

'IN MEMORIAM
NEDERLANDSCH-INDIË 1947 - 1949
H. GOUDAPPEL
GEBOREN 14.10.1926 ROZENBURG
GESNEUVELD 17-03-1949 BLITAR
EREGRAF KEMBING KOENING
SOERABAJA
(XXX) "PRINSES IRENE".'

Overige info

Locatie
Het monument bevindt zich op het plein voor de Algemene begraafplaats aan de Molenweg te Rozenburg.

Bron
Monumenten/gedenktekens in de provincie Zuid-Holland voor overleden militairen in het voormalig Nederlands-Indië en Nieuw Guinea in de periode 1945-1962, uitgegeven door de Verenigingen Oud Militairen Indië- en Nieuw-Guineagangers Zuid-Holland Noord en Zuid-Holland Zuid.