Schoondijke, plaquette voor George Roney

Het monument is opgericht ter nagedachtenis aan de omgekomen geallieerde vliegenier George Roney uit Nieuw-Zeeland. Op 6 oktober 1944, tijdens operatie Switchback, vertrokken twaalf Spitfires van het 33 RAF Squadron vanaf Merville in Frankrijk om Duitse posities rond Breskens te beschieten en bombarderen. Tijdens de missie werden drie Spitfires door Duits luchtafweer neergeschoten. Hierbij kwam George Roney om het leven. Het vliegtuigwrak , met het stoffelijk overschot van George, werd pas op 9 juni 1948 geborgen. Drie dagen later werd George Roney begraven op de begraafplaats te Schoondijke. Meer informatie over dit grafmonument is hier te vinden.Oprichting Het monument is tot stand gekomen op initiatief van Jan Westhoeve.OnthullingHet monument zou oorspronkelijk op 15 april 2020 in het bijzijn van nabestaanden uit Nieuw Zeeland en leden van RAF 33sqn Association door de burgemeester van Sluis onthuld worden. Door de uitbraak van het coronavirus werd de onthulling uitgesteld tot 6 oktober 2020. De plaquette was op 2 oktober al in de grond gezet en afgedekt voor de officiële onthulling op 6 oktober. Door de weer aangescherpte coronamaatregelingen werd de aangekondigde officiële onthulling op het laatste moment afgelast. De plaquette is derhalve toch door de initiatiefnemer Jan Westhoeve en echtgenote Renate Westhoeve met hulp van de Familie Dekker volgens de huidige geldende corona maatregelingen onthuld. De familie Dekker is eigenaar van de akker waar George Roney is neergestort op 6 oktober 1944.

Vorm en materiaal De plaquette voor George Roney bestaat uit een aluminium plaat met fotoprint.

Locatie Het monument bevindt zich tegenover de crashplaats, schuin tegenover Groeneweg 10 in Schoondijke (gemeente Sluis).Bron Jan Westhoeve.