Sommelsdijk, monument op de Algemene begraafplaats

Artiest:Leerlingen van de Technische School te Middelharnis
Sommelsdijk, monument op de Algemene begraafplaats

Het monument op de Algemene begraafplaats te Sommelsdijk (gemeente Goeree-Overflakkee) is opgericht ter nagedachtenis aan de acht omgekomen bemanningsleden van een geallieerd vliegtuig dat op 28 mei 1944 nabij het dorp is neergestort.

De namen van de acht omgekomen bemanningsleden luiden:

T.A. Allen, J.E. Benson, R.J. Evans, J. Friedt, J.O. Harris, R.J. Newens, K.J. Power en G. Reid.

De slachtoffers liggen op de begraafplaats begraven.

Het monument op de Algemene begraafplaats te Sommelsdijk (gemeente Goeree-Overflakkee) bestaat uit een vleugel van een vliegtuig en een gedenksteen van witte natuursteen.

Tekst
De tekst op de gedenksteen luidt:

'1940 - 1945
OPGEDRAGEN AAN HEN
DIE HUN JONGE LEVEN
VOOR ONZE VRIJHEID GAVEN
28 MEI 1944'.

Locatie
Het monument bevindt zich op de Algemene begraafplaats, gelegen aan de Molenweg in Sommelsdijk (gemeente Goeree-Overflakkee).

• Gemeente Middelharnis;
  • Beelden en gedenktekens in de gemeenten Dirksland, Middelharnis en Oostflakkee, (Middelharnis, VVV/ANWB Overflakkee, in samenwerking met de gemeenten Dirksland, Middelharnis en Oostflakkee, 2001).