Vinkel, 'Cromwell-monument'

Artiest:Marc Jansen
Vinkel, 'Cromwell-monument'

Het ‘Cromwell-monument’ in Vinkel (gemeente Maasdonk) herinnert aan de aanval op de Cromwell tank op 21 oktober 1941. Alle vijf bemanningsleden van de tank kwamen hierbij om het leven.De namen van de bemanningsleden luiden:
2Lt. Harold Frank Darbyshire (25 jaar), Tpr. James Edwards Jackman (24 jaar), Tpr. Thomas Harold Lewis (19 jaar), Tpr. Arthur Joseph Perkins (20 jaar) en Tpr. Richard Taylor (20 jaar).Aan de vooravond van de operatie om 's-Hertogenbosch te bevrijden (operatie Alan) stond de Cromwell tank aan de Nulandse Weerscheut nabij Vinkel. Het had als taak de troepenmacht die voor deze operatie was verzameld te beschermen. De tank werd 's avonds vanuit Nuland beschoten. Een granaat drong de tank binnen via het kijkgat. Hierdoor ontstond er een vlammenzee in de tank en kon de bemanning niet meer ontsnappen. Alle vijf bemanningsleden liggen begraven op het Brits Ereveld in Uden.Onthulling De officiële onthulling vond plaats op 4 mei 2022 door de broers van der Rijt en mevr. Hanegraaf, getuigen van de aanval op de tank.

Vorm en materiaal Het ‘Spitfire-monument’ in Vinkel (gemeente Maasdonk) bestaat uit een groep van zes houten paaltjes waarop zwarte glazen plaatjes zijn aangebracht. Op vijf plaatjes staan de foto’s en namen van de omgekomen bemanningsleden van de tank gegraveerd. Op het zesde plaatje staat het embleem van het Royal Armoured Corps. De paaltjes staan in een driehoekig perkje, afgescheiden met een natuurstenen border. Rondom de paaltjes is lage beplanting aangebracht. Voor het monument is een plateau van klinkers aangelegd. Naast het monument staat een informatiebord waar op achtergrond informatie wordt gegeven.

Locatie Het monument is geplaatst langs de kant van de weg ter hoogte van de kruising van de Nulandse Weerscheut en een zandpad in Vinkel (gemeente Maasdonk).