Wageningen, 'Monument Gevallenen 1940-1945'

Het 'Monument Gevallenen 1940-1945' in Wageningen herinnert aan alle medeburgers die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

Oprichting
De oprichting van het monument was een initiatief van een zestal leden van De Gemeenschap Oud Illegale Werkers (GOIW), te weten: J. van Schuppen, B. van Silfhout, C.M. Plomp, H.J.C. Tendeloo, pater L.C. van der Salm en F. van der Have.

Onthulling
Het monument is onthuld op 3 mei 1946.

Vorm en materiaal
Het 'Monument Gevallenen 1940-1945' is een wit kruis, geplaatst voor een halfronde rode bakstenen muur. Aan de muur zijn tevens vier marmeren plaquettes bevestigd met daarop de namen van 195 Wageningse oorlogsslachtoffers.

Tekst
De tekst op de muur luidt:

'1940 1945'.

Wijzigingen
Op 3 mei 1946 werd aan de Nieuwe weg (tegenwoordig de Costerweg) een eenvoudig houten kruis geplaatst, met hierbij de tekst '1940-1945, In dankbare herinnering aan allen die hun leven lieten voor het vaderland, 3-5-1946'. In 1952 is dit kruis vervangen door het huidige monument. Enige jaren later zijn de traptreden die zich bij dit monument bevonden verdwenen, door het verleggen van de Nieuwe weg. In 2013 zijn de namen van ongeveer tweehonderd Wageningse burgerslachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog toegevoegd aan het monument. Dit is gebeurd door middel van een toevoeging van vier marmeren platen tegen de halfronde gemetselde wand van het monument.

Het 'Monument Gevallenen 1940-1945' in Wageningen staat aan de Costerweg.

Bronnen