Westeremden, Oorlogsmonument

Artiest:Jellie Bolwijn en Schelte Bolwijn
Westeremden, Oorlogsmonument

Het oorlogsmonument in Westeremden herinnert aan de oorlogsslachtoffers uit dit dorp.

Oprichting
Het monument is tot stand gebracht op initiatief van Jellie en Schelte Bolwijn. Zij waren als familieleden van één van de slachtoffers tevens de ontwerpers van het monument.

Onthulling
Het oorlogsmonument is op 16 april 2016 door familieleden van de oorlogsslachtoffers onthuld. Wethouder en oud inwoner van Westeremden De heer Slager hield hierbij een toespraak.

Vorm en materiaal
Het oorlogsmonument in Westeremden (gemeente Loppersum) bestaat uit een zilverkleurig metalen sculptuur op een platte natuurstenen plateau. Op dit plateau is een sokkel aangebracht van metaal met daarboven vier platte tranen van oplopend formaat. De voorste en onderste traan bevindt zich in het midden van de sokkel en is het kleinst. Twee andere tranen bevinden aan weerszijden van deze traan en bevinden zich iets daarboven en daarachter. In de grootste en achterste traan is een gelijkvormige uitsparing aangebracht. Op de onderste drie tranen en op de sokkel is tekst aangebracht.

Tekst
De tekst op dit monument luidt:

'1940 1945

HELMA BOLWIJN