Democratiefabriek laat jongeren nadenken over de waarde van onze democratie op Nationaal Ereveld Loenen

Geplaatst op 30 juni 2023

In de maanden juli, augustus en september is het mogelijk de democratiefabriek te bezoeken in de kapel van Nationaal Ereveld Loenen bij Apeldoorn. De democratiefabriek is een initiatief van de Stichting Vredeseducatie.

Democratie is mensenwerk en kan ontdekt en geoefend worden in de Democratiefabriek. Een fabriek waarin gezinnen met kinderen en jongeren van 10 – 18 jaar democratie kunnen onderzoeken en oefenen met machines, apparaten en gereedschappen. Bezoekers worden uitgedaagd om hun kennis van de democratie te vergroten en hun meningen te vormen. De tentoonstelling gaat over grote thema’s als conflicten, macht en democratie maar gaandeweg ontdekken de bezoekers dat de tentoonstelling over henzelf gaat. Over hun eigen idealen, hoop, waarden, houding en gedrag.

Theo Vleugels, algemeen directeur van de Oorlogsgravenstichting over de komst van de democratiefabriek: “De boodschap van de democratiefabriek vormt een mooie kruisbestuiving met de verhalen die kinderen en jongeren horen op het ereveld, waar 4000 Nederlandse oorlogsslachtoffers begraven liggen die hun leven hebben gegeven voor de bevrijding van ons land en het herstel van onze democratie. We doen dit omdat je moet weten wat je kwijt kunt raken, en wat de gevolgen daarvan zijn.” De democratiefabriek is een van de educatieve projecten die de Oorlogsgravenstichting aanbiedt op het ereveld, en is dagelijks geopend en gratis te bezoeken.