Einde oorlog in Azië herdacht

Geplaatst op 20 augustus 2023

Op verschillende Nederlandse erevelden is op 15 augustus uitgebreid stilgestaan bij het einde van de Tweede Wereldoorlog in Azië.

Indonesië

De officiële herdenking in Indonesië vond plaats op het Nederlands Ereveld Menteng Pulo in Jakarta, waar naast de Rijksoverheid ook vertegenwoordigers van onder andere het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw Zeeland, Canada en de Verenigde Staten kransen hebben gelegd. Daarnaast waren er herdenkingen op de erevelden Ancol en Kembang Kuning, en kransleggingen op de overige erevelden.

Op deze erevelden in Indonesië rusten zo’n 25.000 oorlogsslachtoffers: militairen, verzetsstrijders, slachtoffers van de Japanse interneringskampen, en slachtoffers van de Onafhankelijkheidsoorlog die volgde op de capitulatie van Japan.

Thailand

Naast de erevelden op Java zijn in Azië ook Nederlandse oorlogsslachtoffers begraven op onder meer erevelden van het Gemenebest in Thailand, Myanmar en op Sumatra. Hieronder zijn veel slachtoffers die omkwamen bij de aanleg van de berucht Birma-Siam en Pakan Baroe spoorlijnen. De Nederlandse ambassade in Thailand organiseerde een herdenking op de Kanchanaburi War Cemetery. Hier rusten 6.858 oorlogsslachtoffers, waarvan bijna 1.900 Nederlanders.

368060362 727033959459625 3470243845583056390 n

Loenen

In de middag van 15 augustus was er een herdenkingsmoment bij de zeven Indische kruizen op het Nationaal Ereveld Loenen. Deze kruizen verbinden Loenen met de zeven Nederlandse erevelden in Indonesië. Marjon Muskita vertelde over haar opa verzetsstrijder W.J.A. Muskita die begraven ligt op Nederlands Ereveld Ancol. Zij legde samen met haar zoon de Melatikrans namens de Stichting Nationale Herdenking 15 Augustus 1945. Na het signaal taptoe en een minuut stilte konden de overige aanwezigen bloemen leggen bij de kruizen.

Foto 11