Het is tijd voor internationaal herdenken op 4 mei

Geplaatst op 02 oktober 2021

Vandaag presenteerde de Oorlogsgravenstichting het jubileumprogramma: 75 jaar OGS. Er werd een onderzoek gepresenteerd over hoe Nederland denkt over herdenken en het werk van de Oorlogsgravenstichting. De uitkomsten laten zien dat er in Nederland groot belang wordt gehecht aan herdenken. Zeven op de tien Nederlanders vindt het herdenken van alle oorlogsslachtoffers belangrijker dan alleen de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Daarbij heeft het vertellen van persoonlijke verhalen, bijvoorbeeld van oorlogsgetuigen en veteranen, de grootste impact.

Interessante conclusie is dat er ruimte bestaat voor het gezamenlijk herdenken met andere landen, zelfs met vertegenwoordigers van voormalige vijanden. De helft van de ondervraagden geeft aan bang te zijn voor een nieuwe oorlog en vindt dat we alleen samen met andere landen oorlogen kunnen voorkomen.

“Herdenken voorkomt geen oorlog maar draagt bij aan het besef dat we samen verantwoordelijk zijn voor vrede en vrijheid” aldus Piet Hein Donner, president Oorlogsgravenstichting tijdens het paneldebat dat vandaag tijdens de jubileumbijeenkomst werd gehouden.

Over het jubileumprogramma

Ieder oorlogsslachtoffer heeft een persoonlijk verhaal. Die verhalen stelt de Oorlogsgravenstichting tijdens zijn jubileumjaar centraal. Iedere week staan wij voor één oorlogsslachtoffer stil bij zijn of haar geboortedag. Dit doen wij op onze website, op social media maar ook door het plaatsen van bordjes met een QR code bij het graf of een markante plaats uit het leven van het oorlogsslachtoffer. Een korte film vertelt het verhaal van de bijzondere man of vrouw op de dag dat hij of zij jarig zou zijn geweest. Het jubileum heeft dan ook als titel: ‘Lang zouden zij leven’. Volg hier alle verhalen.