Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Overlijdensbericht

Denis Mesritz
Bron: Het parool 17-07-1945

Geplaatst door Wulfert Hop op 26 mei 2020

Denis Mesritz

De Haagse advocaat Denis Mesritz was tijdens de Tweede Wereldoorlog actief in de illegale pers. Op 15 oktober 1943 richtte hij De Toekomst op. Zoals de titel al aangeeft, was het blad gewijd aan naoorlogse problemen. De Toekomst werd uitgegeven door dezelfde groep als Ons Volk. Dit illegale blad had een hoge oplage en werd door heel Nederland verspreid, wat weer extra risico met zich meebracht. Op 21 januari 1944 arresteerde de Sichersheitspolizei de leiders van Ons Volk. Mesritz nam vervolgens de leiding van de redactie op. Het duurde maar enkele maanden, op 16 mei 1944 werd hij gearresteerd. Nog geen jaar later overleed hij in concentratiekamp Rathenow. F .J. W. Drion, ook actief in de ondergrondse pers, vertelde in 1992: “Mesritz was een voortreffelijke man, die zich helemaal in het illegale werk gestort heeft. Hij is helaas in het laatste jaar van de oorlog, weggaande van ons huis, in de trein opgepakt en toen is ontdekt dat hij bovendien ‘half-joods’ was. Hij heeft het niet overleefd. Een zeldzaam integere en fijngevoelige man, die geweldig veel voor de illegaliteit gedaan heeft.”BronnenLydia E. Winkel, De ondergrondse pers 1940-1945 bij de KNAWPiet Calis, De vrienden van weleer. Schrijvers en tijdschriften tussen 1945 en 1948. Meulenhoff, Amsterdam 1999 Sluiten

Geplaatst door M. van Randwijk - OGS op 04 december 2019

Denis Claire Baudouin Mesritz staat ook op:

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer E 85

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen