Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

A. de Metz

Gesneuveld
Bron: Leeuwarder courant 04-06-1940

Geplaatst door Wulfert Hop op 08 augustus 2021

A. de Metz

Gesneuveld
Bron: Leeuwarder courant 03-06-1940

Geplaatst door Wulfert Hop op 07 augustus 2021

Over Luitenant Andries de Metz.

Gevallen voor het Vaderland. Opdat wij niet vergeten... Onderdeel: Mitrailleurcompagnie-2e Bataljon-20ste Regiment Infanterie (Heden: Regiment Johan Willem Friso). Rang: Reserve-Eerste Luitenant der Infanterie. Beroep:... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland. Opdat wij niet vergeten...

Rang: Reserve-Eerste Luitenant der Infanterie.

Beroep: Wiskundeleraar/zonder.

Adres: Onbekend, Leeuwarden.

Locatie van sneuvelen: Den Haag-Ministerie van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, Bezuidenhoutsweg 30 te Den Haag (Nu: Centraal Planbureau).

Locatie laatste rustplaats: Ned. Isr. Begraafplaats te Leeuwarden.

Wijze van sneuvelen: De luitenant was Nederlands Israeliet (Jood). Na de capitulatie schoot hij op het Ministerie van Handel, Nijverheid en Scheepvaart een, zich naar de aanwezige personeelsleden zeer agressief gedragende, Duitse korporaal dood. De Metz had de korporaal op zijn gedrag aanggesproken maar die had zich er niets van aangetrokken. Nadat de Metz de Duitser had doodgeschoten sloot hij zich op in een kamer en barricadeerde de deur. De Duitsers eisten zijn uitlevering, maar hij weigerde zich over te geven. In het uur dat hij nog gekregen had schoot hij zichzelf dood met zijn dienstpistool. Omgekomen door zelfdoding middels een hoofdschot (schotopening 3 vingersbreedten achter rechter ooghoek. Uitschot: 2 vingerbreedten boven midden van linker wenkbrauw).

Bron: Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940, J.W. de Leeuw (ASPEKT).

Het 20 RI werd naar het verzamelgebied Haagse Bos verplaatst. Daar was toen reeds veel infanterie en cavalerie aanwezig. Een deel van 20 RI werd belast met afsluiting van de stad. Andries de Metz werd met zijn peloton belast met de verdediging van het Ministerie van Handel, Nijverheid en Scheepvaart. Het verhaal van zijn zelfdoding was jarenlang onopgelost totdat één van de toen aanwezige burgers op haar sterfbed het verhaal vertelde.

Was betrokken bij de verdediging van het Ministerie van Economische Zaken (Bezuidenhoutseweg te Den Haag, Bezuidenhout) . Na de capitulatie was er een schiet incident waar ook een Duitse Officier en Korporaal aanwezig waren vanwege het van de muur aftrekken van het portret van Wilhelmina. Deze Duitsers eiste hierna de uitlevering van Andries. Die vroeg bedenk tijd, salueerde voor het portret van Wilhelmina en schoot zich een kogel door het hoofd.

Bron: Ronald Klomp (onderzoeker Haagse oorlogsslachtoffers).

Overig: Ongehuwd. Zoon van Bernard Metz en Mina Leviticus.

Metz werd begraven op het Militaire Erehof. Hij lag aan de linker zijde vrijwel halverwege. Kort daarna is hij opgegraven. Dat mocht, omdat hij de bovenste in het graf was. Overgebracht naar Leeuwarden en daar begraven.

Bron: St. Herdenking Militaire Erehof Den Haag

Bron: Ministerie van Defensie.

Bron: Nationaal Archief.

Bron: https://www.openarch.nl/search.php?top&name=Andries+de+Metz&number_show=10&sort=-4&start=0

Bron: St. Herdenking Militaire Erehof Den Haag

Bron: Bevolkingsregister Haags Gemeentearchief.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 11 april 2019