Elias Molenaar
1900-1939
Portret toevoegen?
Klik hierSlachtoffer van de oorlog
Is 39 jaar geworden
Geboren op 01-10-1900 in Zandvoort
Overleden op 18-11-1939 in Het Kanaal a/b s.s. Simon Bolivar
Rang
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
Het verlies van de Simon Bolivar
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Europa wil de KNSM een aantal schepen veilig stellen in het Caribisch gebied, waaronder het luxueuze passagiersschip Simon Bolivar (kapitein Hendrik Voorspuij). Op 17 november 1939 vertrekt het schip...
Lees meer
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Europa wil de KNSM een aantal schepen veilig stellen in het Caribisch gebied, waaronder het luxueuze passagiersschip Simon Bolivar (kapitein Hendrik Voorspuij). Op 17 november 1939 vertrekt het schip uit Amsterdam met bestemming Curaçao. Aan boord zijn 397 opvarenden, waaronder 263 passagiers uit verschillende landen. De volgende dag, 18 november, wordt een verplichte route gevolgd langs de zuidkust van Groot Brittannië richting het Kanaal.
Bij de passage langs Harwich (VK), vrij dicht onder de kust, wordt het schip om 11.25 uur getroffen aan stuurboordzijde door een magnetische mijn ter hoogte van laadruim II. Het schip komt snel tot stilstand en begint water te maken. Van de acht reddingboten zijn er drie (SB II en BB I en II) onklaar geraakt doordat er een talie is gebroken en de boten verticaal aan de andere talie hangen. De bemanning en passagiers beginnen het schip te verlaten in de andere vijf boten, maar SB I raakt bij het te water komen een scherpe rand en slaat lek. SB III en IV en BB IV komen goed te water en de opvarenden worden snel gered door Engelse oorlogsschepen in de buurt.
Twintig minuten later raakt het schip een tweede magnetische mijn aan bakboordzijde in de midscheeps. De ontploffing vindt plaats onder de laatste reddingboot BB III die nog in de talies hangt, reeds gevuld met mensen. De reddingboot wordt stukgeslagen en veel van de inzittenden komen direct om in de explosie of sterven later in het koude water.
De Simon Bolivar zinkt kort na die tweede ontploffing, op een mijl ten zuiden van het lichtschip Sunk. De masten en een deel van de schoorstenen blijven boven water uitsteken in het relatief ondiepe water. Tijdens het zinken slaagt de bemanning er in om de verticaal hangende reddingboten BB I en SB II alsnog goed in het water te krijgen, en daarmee worden nog een aantal drenkelingen uit het water gered.
De mijnen zijn daar eerder gelegd door de Duitse jagers Bernd von Arnim (Z11), Hermann Künne (Z19) en Wilhelm Heidkamp (Z21). De gevolgen van de ramp zijn groot, 21 bemanningsleden en 59 passagiers komen om tijdens de explosies of verdrinken in het koude water, waaronder tremmer Molenaar.
Direct tekent Nederland protest aan bij de Duitse regering over deze schending van haar neutraliteit. De ramp met de Simon Bolivar domineert dagen lang het nieuws in de Nederlandse kranten.
Sluiten
Bron: Stadsarchief Gemeente Amsterdam, archief KNSM
Geplaatst door Jos Rozenburg op 08 februari 2019