Johannes Hendrik van der Most
1892-1940
Portret toevoegen?
Klik hierOorlogsslachtoffer
Is 48 jaar geworden
Geboren op 26-01-1892 in Rotterdam
Overleden op 11-12-1940 in Atl. Oceaan a/b ss. Towa
Rang
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
De aanval op de Towa
De Towa (kapitein Willem Smit) vertrekt uit Montreal (Canada) naar Sydney, Nova Scotia, op 16 november 1940 met een lading van 7800 ton graan en 48 vrachtwagens. Het schip is uitgerust met een 4.7 inch kanon en twee Lewis machinegeweren op de...
Lees meer
De Towa (kapitein Willem Smit) vertrekt uit Montreal (Canada) naar Sydney, Nova Scotia, op 16 november 1940 met een lading van 7800 ton graan en 48 vrachtwagens. Het schip is uitgerust met een 4.7 inch kanon en twee Lewis machinegeweren op de brug. De bemanning bestaat uit 33 man, aangevuld met twee Britse schutters. In Sydney krijgt het schip ketelproblemen, waardoor meerdere dagen verloren gaan om de problemen te verhelpen.
Op 30 november vertrekt de Towa uit de haven en formeert op in konvooi HX-92, op weg naar Oban (VK). Het weer in de eerste week is heel slecht, maar vanaf 9 december wordt het langzaam beter. Op 11 december om 13.00 hours wordt de Rotorua getorpedeerd, een passagiersschip dat de konvooi Commodore en zijn staf aan boord heeft. De Towa ziet het schip zinken, terwijl de konvooi met maximale vaart probeert weg te komen.
Die avond wordt de Towa om 18.50 uur midscheeps getroffen door een torpedo aan stuurboord zijde, afgevuurd door de Duitse onderzeeboot U-96 (Kapitän leutnant Heinrich Lehmann-Willenbrock). De brug en alle reddingboten en vlotten aan stuurboord worden zwaar beschadigd, en de motoren worden gestopt.
De bemanning begint het schip te verlaten, maar de bakboord reddingboot wordt verkeerd te water gelaten. De boot stort met de boeg eerst in het koude water, terwijl de Towa nog niet stil ligt. De inzittenden van de boot worden door de klap overboord geslagen, met uitzondering van een stoker die zich weet vast te klampen aan de volgelopen reddingboot. Elf anderen lanceren een vlot en weten veilig weg te komen. Ze vinden de reddingboot met de enige overlevende, slagen er in om het water uit de boot te hozen en gaan allemaal over van het vlot naar de reddingboot. Later worden ze gevonden door een oorlogsschip en aan boord genomen.
Vijftien minuten na de aanval zijn alleen de kapitein en vier anderen nog aan boord. Ze lanceren de beschadigde stuurboord reddingboot en blijven in de buurt van de Towa. De reddingboot is lek en ze moeten continu water hozen. Dan zien ze een licht naderbij komen, dat al snel de U-96 blijkt te zijn.
Om 19.30 uur vuurt de U-96 een tweede torpedo af op de Towa, maar ook dan zinkt het schip niet. Daarom opent de onderzeeboot het vuur met haar dekkanon om 20.02 uur, vurend over de hoofden van de vijf mannen in de reddingboot. Na zestien granaten afgevuurd te hebben geeft de Towa de ongelijke strijd op en zinkt weg om 20.42 uur.
De vijf overlevenden worden gevonden door het Britse oorlogsschip HMS Matabele (G 26) (Cdr R.St.V. Sherbrooke, RN). Eenmaal aan boord horen ze dat twaalf andere opvarenden aan boord zijn van een ander oorlogsschip. Die komen kort daarop over van het andere schip, waarna alle zeventien drenkelingen op 16 december in Scapa Flow (VK) aan land worden gebracht. Bij de aanval komen achttien bemanningsleden om het leven, waaronder eerste machinist van der Most.
Sluiten
Bron: Nationaal Archief Den Haag, archiefinventaris 2.12.30/2.16.31/2.16.32/2.16.40/2.16.54/2.06.084; Nederlands Instituut voor Militaire Historie; Website Duitse onderzeeboten in WW2 www.uboat.net
Geplaatst door Jos Rozenburg op 08 november 2018