Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

De fusillade van Frans August van Mourik

Frans August van Mourik, geboren 1 maart 1922 op Java, Soerabaja. Hij studeerde Indologie in Nederland en zat tijdens de oorlog in het verzet en is verraden.Hij is gearresteerd op 6 maart 1945 en overgebracht naar het Oranjehotel te Scheveningen (zie Dodenboek 3, pagina 200, Erelijst gevallenen V997). Op 12 maart 1945 is hij met medegevangenen overgebracht naar Rotterdam en daar gefusilleerd op de Pleinweg.Frans August van Mourik ligt begraven in het erehof op de gemeentelijke begraafplaats Crooswijk te Rotterdam. Elk jaar is er een herdenking bij het beeld van de Vallende ruiter en de treurende vrouw. (detail, afgelopen jaar was er een oude dame aanwezig die de fusillade heeft moeten aanschouwen van de Duitse bezetter. Zij was op weg voor haar boodschappen en werd tegen gehouden). Sluiten
Bron: Neef F.A. van Mourik

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 29 december 2016