Arend Berkleij

Portret toevoegen?

Klik hier

Geboren op 19-02-1907 in Amsterdam

Overleden op 29-10-1944 in Amiens, F.

Rang

Militair onderdeel

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Arend Berkleij is de zoon van Elias Berkleij en Alida Dooseman. Arend was handelsreiziger en woonde in Brussel toen hij in 1927 werd opgeroepen voor de dienstplicht. In verband met zijn werk kreeg hij 1 jaar uitstel. In 1928 vervulde hij als soldaat zijn dienstplicht bij het 4e Regiment Infanterie. Hoewel hij al sinds 1919 in België woonde, werd hij bij de algemene mobilisatie van 1939 weer onder de wapenen geroepen. Soldaat Berkleij werd ingedeeld bij 1-III-28 R.I. Na de Nederlandse capitulatie in 1940 ging hij met groot verlof. Arend Berkleij ging terug naar België. Vandaaruit is hij via Frankrijk en Spanje in Engeland aangekomen in mei 1942. Bij Koninklijk Besluit werd hem voor deze Engelandvaart de dapperheidsonbderscheiding het Kruis van Verdienste toegekend. In Engeland werd Arend meteen weer opgeroepen in werkelijke dienst en geplaatst bij het Detachement Londen. Na een intensieve training werd hij als commando geplaatst bij No 2 Dutch Troop I-A Commando. Als commando maakte hij enkele acties mee in het Verre Oosten. Na de zomer van 1944 kwam Arend terug in Engeland werd geplaatst bij de Irenebrigade en vertrok op 4 september 1944 naar het vaste land van Europa. Op 24 oktober 1944 raakte hij zwaargewond bij gevechten rond Tilburg. Op 29 oktober 1944 overleed hij aan zijn verwondingen in Amiens, F. Op verzoek van de familie werd hij begraven in Brussel. Daar rust hij in een geallieerd erehof in een Nederlands oorlogsgraf. Zijn naam staat vermeld op het Gedenkbord Engelandvaarders op het Nederlands ereveld Loenen op de Veluwe.

Bronnen: Familie Berkleij, minDef, Archief OGS

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 21 oktober 2013