Cornelis Nicolai

1904 - 1940

Geboren op 05-01-1904 in Rijswijk (ZH)

Overleden op 13-05-1940 in Rhenen

Rang

Militair onderdeel

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Over Jager Cornelis Nicolai.

Gevallen voor het Vaderland. "Allez Chasse!" Opdat wij niet vergeten... Onderdeel: Mitrailleur Compagnie-2e Bataljon-24ste Regiment Infanterie (Dubbelregiment Jagers). Rang: Dienstplichtig Soldaat. Beroep: Steenvoeger. Woonplaats: Drebbelstraat... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland. "Allez Chasse!"

Opdat wij niet vergeten...

Rang: Dienstplichtig Soldaat.

Beroep: Steenvoeger.

Woonplaats: Drebbelstraat 296 te Den Haag.

Locatie van sneuvelen: Achterberg/Maatsteeg, op de golfbreker.

Wijze van sneuvelen: Op 13 mei 1940 gewond geraakt tijdens de tegenaanval van 29 RI, die onder zwaar artillerievuur vastliep in een ontmoetingsgevecht met de Standarte "Der Fuhrer". De mitrailleurcompagnie steunde met een sectie vanaf de hoogte Golfbreker oost van de Maatsteeg. Het lichaam van jager Nicolai werd op 18 mei door een boer uit Achterberg vanuit dit gebied aangevoerd.

Locatie laatste rustplaats: Militair ereveld Grebbeberg te Rhenen.

Overig: Gehuwd met Christina Louisa Krook. Zoon van Petrus Marinus Nicolai en Maria Luijendijk. NH.

Notities

Uit het rapport Sellies/Verhoeven (bevat o.m. gegevens omtrent sneuvelen en vindplaats)
Op 18 mei 1940 door boeren vanaf de Hoogesteeg te Achterberg overgebracht naar de Grebbeberg. MC-II-24.RI bestond uit vier secties. De 1e Sectie (cdt vdg Kooy), de 2e Sectie (res 1e lt Blindenbach), de 3e Sectie (sgt capt Jan Kruizinga) en de 4e Sectie (dpl sgt Jurjen Kruizinga). Op 13 mei in de ochtend werd men gereed gesteld voor ondersteuning van de tegenaanval bij Achterberg. 1e Sectie gekoppeld aan 1-II-24.RI, 2e Sectie aan 3-II-24.RI en de beide overige secties bij 3-II-24.RI. De beide eerst genoemde secties rukten een klein stuk op richting oosten, terwijl de beide secties bij 3-II een stuk langs de Weteringssteeg optrokken. De 1e Sectie was het meest vooraan en leed ook enige verliezen. De 2e Sectie alsmede later de andere twee secties kwamen allen in opstellingen rond de kruising van wegen in Achterberg. Van daaruit trok men terug na het terugtochtsbevel te hebben ontvangen. Betrokkene behoorde tot de 1e Sectie. De sectie trok ver naar voren (naar de stoplijn) op met 1-II-24.RI en nam Duitse militairen onder vuur richting Kruiponder. Door aandringen van de Duitsers gaf C-II-24.RI opdracht het bataljon terug te nemen. De soldaat Nicolai kroop, een mitrailleur meeslepend, door een geul en werd daar dodelijk getroffen. De mitrailleur werd zwaar beschadigd achtergelaten.

Website-vermelding:

- Dodenboek Grenadiers & Jagers.

Onderscheiding:

- Het 'OORLOGSHERINNERINGSKRUIS MET DE GESP NEDERLAND MEI 1940', postuum toegekend.

Bronnen:

- Nationaal Archief.

- Open Archieven.

- Nationaal Archief, Oorlogsgravenstichting.

- Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940, J.W. de Leeuw (ASPEKT).

- https://www.grebbeberg.nl/index.php?page=nicolai-c

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 13 april 2019

C. Nicolai

Geplaatst door opanicolai op 30 oktober 2014

Cornelis Nicolai staat ook op:

Monument

Naam:
Rhenen, Militair Ereveld Grebbeberg

Plaats:
Rhenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen